فراترکیب عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی تهران

3 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه شهید بهشتی تهران

چکیده

یکی از دلایل اصلی توسعه سریع فناوری در کشورهای توسعه یافته صنعتی، توجه به فرایند تجاری‌سازی نتایج تحقیقات پژوهشی و ایده‌های فناورانه آن کشورها بوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقش مهمی که فرآیند تجاری‌سازی در اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعه دارد، با هدف ترکیب کیفی نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه تجاری‌سازی و تحلیل جامع آن‌ها، انجام شده است. بدین منظور با به کارگیری رویکرد فراترکیب و شیوه تحلیل تم در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل نتایج و یافته‌های محققان قبلی پرداخته و با بررسی‌های جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی، تعداد 118 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. درنهایت عوامل موفقیت در 3 بعد اصلی (فردی، سازمانی و عوامل محیطی)، 19 مولفه (فردی ذهن مدیر، فردی شخصیتی مدیر، بین‌فردی مدیر، شرایط عمومی، تجربه، منابع انسانی، منابع مالی، توانمندی فنی، توانمندی تولید، توانمندی بازاریابی و فروش، توانمندی جذب و مدیریت پروژه، توانمندی‌های استراتژیک، ظرفیت جذب سازمانی، رقبا، نهادهای حمایتی، زیرساخت، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و دیگرعوامل سیاسی اقتصادی و فناوری) و 99 شاخص شناسایی، طبقه‌بندی و تحلیل شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-synthesis of success factors for commercialize of products with advanced technology

نویسندگان [English]

  • Bahman Hajipour 1
  • Alireza Motameni 2
  • Amirhossein Tayebi Abolhasani 3
1 Shahid Beheshti University
2 Shahid Beheshti University
3 Shahid Beheshti University
چکیده [English]

One of the main reasons for the rapid development of technology in developed countries is attention to commercialization process of research and technological ideas that countries. Aim of this research according to important role of commercialization in the advancement of Industrial and economic any society, is quality combining in the area of commercialization from previous studies have been carried out. For this purpose, with utilize meta-synthesis approach in this study is to analyze the results and findings of other researchers. With comprehensive studies have been done about success factors for commercialize of products with advanced in scientific databases of Internal and foreign, eventually, 118 articles were identified. Results classified on 3 dimensions (individual, organizational and environmental factors), 19 components (individual manager's mind, individual manager's character, manager's inter-personal abilities, general conditions, experience, human resources, financial resources, technical ability, production ability, marketing and sales abilities, ability of absorption and project management, strategic abilities, organizational absorption capacity, competitors, supporting institutions, infrastructure, social factors, legal factors, political, economic and technological factors) and 99 indices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • technology
  • Success
  • Meta-Synthesis

Adams, S.B., 2005, Stanford and Silicon Valley: Lessons on becoming a high-tech region, California Management Review, 48(1), pp.29–51.

Aldridge, T., Audretsch, D.B., 2010, Does policy influence the commercialization route? Evidence from National Institutes of Health funded scientists, Research Policy, 39 (5), pp.583–588.

Almus, M., Nerlinger, E.A., 1999, Growth of New Technology-Based Firms: Which Factors Matter?, Small Business Economics, 13 (2), pp.141-154.

Ambos, T., Makela, K., Birkinshaw, J., Deste, P., 2008, When Does University Research Get Commercialized? Creating Ambidexterity in Research Institutions, Journal of Management Studies, 45 (8), pp.1424–1447.

Anthony, W., Wasiq, B., 2009, Nanotechnology Commercialization Best Practices, Retrieved from www.quantuminsight.com.

Argyres, N., Liebeskind, J., 1998, Privatizing the Intellectual Commons: Universities and the Commercialization of Biotechnology, Journal of Economic Behavior & Organization, 35 (4), pp.427–454.

Arnold, E., Rush, H., Hobday, M., Bessant, J., 1998,Strategic Planning in Research and Technology Institutes, R&D Management, 28 (2), pp.89-100.

Aubert, J.E., 2005, Promoting Innovation in Developing Countries: A Conceptual Framework, World Bank Publications.

Balachandra, P., Nathan, K., Reddy, B.S., 2010, Commercialization of Sustainable Energy Technologies, Renewable Energy, 35 (8), pp.1842-1851.

Barbolla, A.M., Corredera, J.R., 2009, Critical Factors for Success in University-Industry Research Projects, Technology Analysis and Strategic Management, 21, pp.599-616.

Barringer, B.R., Jones, F.F., Neubaum, D.O., 2005, A quantitative content analysis of the characteristics of Rapid-growth Firms and their Founders, Journal of Business Venturing, 20 (5), pp.663-687.

Behboudi,M., Jalili,N., Mousakhani, M., 2011, Examine the Commercialization Research Outcomes in Iran A Structural Equation Model, International Journal of Business and Management, 6 (7), pp.261-275.

Bergek, A., Norrman, C., 2008, Incubator best practice: A framework, Technovation, 28 (1-2), pp.20–28.

Carayannopoulos, S., 2009,  How Technology-Based New Firms Leverage Newness and Smallness to Commercialize Disruptive Technologies, Entrepreneurship Theory and Practice, 33 (2), pp.419–438.

Carlsson, B., Fridh, A.C., 2002, Technology transfer in United States Universities, Journal of Evolutionary Economics, 12 (1-2), pp.199–232.

Castellacci, F., Archibugi, D., 2008, The Technology Clubs: The Distribution of Knowledge Across Nations, Research Policy, 37 (10), pp.1659–1673.

Chamanski, A., Waago, S., 2000,The Organizational Success of New Technology-Based Firms, Stavanger University College, pp.1-73.

Chorev, S., Anderson, A.R., 2006, Success in Israeli High-Tech Start-Ups; critical factors and process, Technovation, 26 (2), pp.162-174.

Chen, C., 2009, Technology Commercialization, Incubator and Venture Capital, and New Venture Performance, Journal of Business Research, 62 (1), pp.93–103.

Clarke, V., Braun, V., 2006, Using Thematic Analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology Journal, Volume 2, pp.123-140.

Colombo, M.G., Grilli, L., 2005, Founders’ Human Capital and the Growth of New Technology-based Firms: A Competence-based View, Research Policy, 34, pp.795–816.

Colombo, M.G., Delmastro, M., Grilli, L., 2004, Entreprenures Human Capita and the Start-up Size of New Technology-Based Firms, International Journal of Industrial Organization, Volume 22, pp.1183-1211.

Cooper, R.G., 1994, New Products: the Factors that Drive Success, International Marketing Review, 11(1), pp.60-76.

Cooper, R.G., 1990, Stage-gate systems: a New Tool for Managing New Products, Business Horizons, 33(3), pp.44-54.

Darby R.M., Qiao L., Lynne G., 1999, Staknes and Stars: the Effect of Nitellectula Human Capital on the Level and Variability of High-Tech Firms Market Values, National Bureau of Economic Research, Working Paper 7201.

David, F. R., 2011, Strategic Management, Pearson College.

Davies, H.M., 2010, Review Article: Commercialization of Whole-Plant Systems for Biomanufacturing of Protein Products: Evolution and Prospects, Plant Biotechnology, 8(8).

Debackere, V.R., 2005, The Role of Academic Technology Transfer Organizations in Improving Industry Science Links, Research Policy, Volume 34, pp.321-342.

Everett M., Rogers, E.W.,  2003, University System: the Case of Chalmers University of Technology, Research Policy, Volume 32, pp.1555-1568.

Fini, R., Grimaldi, R., Sobrero, M., 2009, Factors Fostering Academics to Start Up New Ventures: an Assessment of Italian Founders’ Incentives, Journal of Technology Transfer, 34(4), pp.380-402.

Francis, D.L., 2001, Managing Know-Who Based Companies: A Multinetworked Approach to Knowledge and Innovation Management: Sigvald J Harryson; Edward Elgar, Cheltenham, Technovation, 21(6), pp.395-396.

Friedman, J., Silberman, J., 2003, University Technology Transfer: Do Incentives, Management and Location Matter?,  Journal of Technology Transfer, 28(1), pp.81-85.

Ghosh, B., Liang, T.W., Chan, T.M., 2001, The key success factors, distinctive capabilities, and strategic thrusts of top SMEs in Singapore, Journal of Business Research, Voume 51, pp.209-221.

Grilli, L., Piva, E., Lamastra, C.R., 2010, Firm dissolution in high-tech Sectors: An Analysis of Closure and M&A, Economics Letters, 109(1), pp.14-16.

Guan, J., Chen, K., 2010, Measuring the Innovation Production Process: A Cross-Region Empirical Study of China’s High-Tech Innovations, Technovation, 30(5-6), pp.348-358.

Harbi, S., Anderson, A.R., 2010, Institutions and the Shaping of Different Forms of Entrepreneurship, The Journal of Socio-Economics, 39(3), pp.436–444.

Harbi, S., Amamou, M., Anderson, A.R., 2009, Establishing High-Tech Industry: The Tunisian ICT experience, Technovation, 29(6-7), pp.465-480.

Harman. G., Stone C., 2006, Australian University Technology Transfer Managers: Backgrounds, Work Roles, specialist Skills and Perceptions, Journal of Higher Education Policy and Management, 28(3), pp.213–230.

Helm, R., Mauroner, O., 2007, Success of Research-Based Spin-offs” state-of-the-art and guidelines for Further Research, Springer-Verlag.

Hindle, K., Yencken, J., 2004, Public Research Commercialisation, Entrepreneurship and New Technology based Firms: an Integrated Model, Technovation, 24(10), pp.793-803.

Hosseini, S.J., Ansari, B., Esmaeeli, S., (2011), Factors Influencing Commercialization of Nano and Biotechnology in Agriculture Sector Of Iran, Journal of American Science, 7(4), pp.255-258.

Hosseini, J., Esmaeeli, S., 2010, To Determine the Challenges in Commercialization of Nanotechnology in Agricultural Sector of Iran, Journal of Biological Sciences, 5 (6), pp.448- 451.

Hsu, Y., Shyu, J., Tzeng, G.H., 2005, Policy Tools on the Formation of New Biotechnology Firms in Taiwan, Technovation, 25, pp.281–292.

Jacob, M., Lundqvist, M., Hellsmark, H., 2003, Entrepreneurial Transformations in the Swedish University System: the Case of Chalmers University of Technology, Research Policy, 32(9), pp.1555-1568.

Jalili, N., Mousakhani, M., Behboudi, M., 2012, Nationalized Model for Commercialization, Field Study in Iran, Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(4), pp.118-129.

Jasinki, A.H. 2009, Barriers for Technology Transfer: the Case of a Country in Transition, Journal of Technology Management (In China), 4(2), pp.119-131.

Kasch, S., Dowling, M., 2008, Commercialization Strategies of Young Biotechnology Firms: An Empirical Analysis of the U.S. Industry, Research Policy, 37(10).

Kassicieh, S. Rahal, N., 2007, A Model for Disruptive Technology Forcasting in Strategyic Regional Economic Development, Technological Forecasting & Social Change, 74(9), pp.1718-1732.

Kenney, M., Goe, W.R., 2004, The Role of Social Embeddness in Professorial Entrepreneurship: A Comparison of Electrical Engineering and Computer Science at UC Berkeley and Stanford, Research Policy, 33(5), pp.691-707.

Kimura, O., 2010, Public R&D and Commercialization of Energy-Efficient Technology: A Case Study of Japanese Projects, Energy Policy, 38(11), pp.7358-7369.

Kirihata, T., 2007, The Commercialization Process of Intellectual Property by New Technology based Firms in Japan, The Kyoto Economic Review, 76(2), pp.241-249.

Kirner, E., Kinkel, S., Jaeger, A., 2009, Innovation Paths and the Innovation Performance of Low-Technology Firms - An Empirical Analysis of German Industry, Research Policy, 38(3), pp.447–458.

Kroll, H., Liefner, I., 2008, Spin-off Enterprises as a Means of Technology Commercialization in a Transforming Economy-Evidence from Three Universities in China, Technovation, 28(5), pp.298-313.

Kulviwat, S., Bruner, G.C., Al-Shuridah, O., 2009, The Role of Social Influence on Adoption of High Tech Innovations: The Moderating Effect of Public/Private Consumption, Journal of Business Research, 62(7), pp.706-712.

Lafuente, E., Vaillant, Y., Serarols, C., 2010, Location Decisions of Knowledge-Based Entrepreneurs: Why Some Catalan KISAs Choose to Be Rural?, Technovation, 30(11-12), pp.590-600.

Lai, J., Wang, C., Chou, C., 2009, How Knowledge Map Fit and Personalization Affect Success of KMS in High-Tech Firms, Technovation, 29(4), pp.313-324.

Lee, S.S., Osteryoung, J.S., 2004, A Comparison of Critical Success Factors for Effective Operations of University Business Incubators in the United States and Korea, Journal of Small Business Management, 42(4), pp.418-426.

Lee, J.Z.-T., Bae, J., 1994, Strategic Management of a Large-Scale Technology Development: The Case of the Korean Telecommunications Industry, Journal of Engineering and Technology Management, 11(2), pp.149-170.

Lehrer, M., Asakawa, K., 2004, Rethinking the Public Sector: Idiosyncrasies of Biotechnology Commercialization as Motors of National R&D Reform in Germany and Japan, Research Policy, 33(6-7), pp.921-938.

Li J., Zhu, L., 1999, Wind power commercialization development in China, Renewable Energy, 16(1), 817-821.

Link, A., Scott, J.T., 2003, The Growth of Research Triangle Park, Small Business Economics, 20, pp.167–175.

Link, A., Siegel, D., 2005, Generating Science-Based Growth: An Econometric Analysis of the Impact of Organizational Incentives on University–Industry Technology Transfer, The European Journal of Finance, 11(3), pp.169–181.

Madhavaram, S., McDonald, R.E., 2010, Knowledge-based Sales Management Strategy and the Grafting Metaphor: Implications for Theory and Practice, Industrial Marketing Management, 39(7), pp.1078-1087.

Markman, G., Gianiodis, P., Phan, P., Balkin, D., 2007, Entrepreneurship from the Ivory Tower: Do Incentive Systems Matter, Journal of Technology Transfer, 29(3), pp.353–364.

Martyniuk, A.O., JainRavi K., Haft, Meredith N., 2003, Market Opportunity Analyses and Technology Transfer, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, 1(4), pp.385-404.

Martyniuk, A.O., JainRavi K., Stone, H., 2003, Critical Success Factors And Barriers To Technology Transfer: Case Studies and Implications, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, 2(3), pp.306-327.

Mendonça, S., 2009, Brave Old World: Accounting for ‘High-Tech’ Knowledge in ‘Low-Tech’ Industries, Research Policy, 38(3), pp.470-482.

Michael, L., Thomas, G., Ponzurick, J.R., Spears, K.R., 2008, Commercializing Intellectual Property: a University-Industry Alliance for New Product Development, Journal of Product & Brand Management, 10(4).

O’Shea, R.P., Chugh, H., Allen, T.J., 2008, Determinants and Consequences of University Spinoffs Activity: a Conceptual Framework, Techno Transfer, 33, pp.653-666.

Pellikka, J., Virtanen, M., 2010, Problems of Commercialisation in Small Technology-based Firms, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 9(3), pp.267-284.

Powell, B.C., 2010, Equity Carve-Outs as a Technology Commercialization Strategy: An Exploratory Case Study of Thermo Electron›s Strategy, Technovation, 30(1), pp.37-47.

Rannikko, H., 2012, Early Development of New Technology-Based Firms, A Longitudinal Analysis on New Technology-Based Firms’ Development from Population Level and Firm Level Perspectives, Hanken School of Economics.

Rasmussen, E., Borch, O.J., 2010, University capabilities in facilitating entrepreneurship: A Longitudinal Study of Spin-Off Ventures at Mid-Range Universities, Research Policy, 39(5), pp.602-612.

Robertson, P., Smith, K., Tunzelmann, N., 2009, Innovation in Low- and Medium-Technology Industries, Research Policy, 38(3), pp.441–446.

Rogers, E.W., 2001, A Theoretical Look at Firm Performance in High-Tech Organizations: What Does Existing Theory Tell Us, The Journal of High Technology Management Research, 12(1), pp.39-61.

Roure, J., Keeley, R., 1990, Predictors of Success in New Technology Based Ventures, Journal of Business Venturing, 5(4), pp.201-220.

Rowen H., Toyoda A., 2002, From Keiretsu to Startups: Japan’s Push for High Tech Entrepreneurship, Asia/Pacific Research Center, Encina Hall, Stanford University.

Sandelowski, M., Barroso, J., 2007, Handbook for Synthesizing Qualitative Research, New York: Springer.

Sarangee, K.R., Echambadi, R., 2014, Firm-Specific Determinants of Product Line Technology Strategies in Hight Technology Markets, Strategic Entrepreneurship Journal, 8 (2), pp.149–166.

Schwery, A., Raurich, V.F., 2004, Supporting the Technology-Push of a Discontinuous Innovation in Practice, R&D Management, 34(5), pp.539–552.

Sharif, N. Baark, E., 2008, Mobilizing Technology Transfer from University to Industry the Experience of Hong Kong Universities, Journal of Technology Management in China, 3(1), pp.47-65.

Sharma, M., Kumar, U., Lalande, L., 2006, Role of University Technology Transfer Offices in University Technology Commercialization: Case Study of the Carleton University Foundry Program, Journal of Services Research, 6, pp.109-139.

Shinn T., Lamy, E., 2006, Paths of Commercial Knowledge: Forms and Consequences of University–Enterprise Synergy in Scientist-Sponsored Firms, Research Policy, 35, pp.1465-1476.

Siegel, D., Wright, M., Lockett, A., 2007, The Rise of Entrepreneurial Activity at Universities: Organizational and Societal Implications, Industrial and Corporate Change, 16(4), pp.489-504.

Siegel, D., Waldman, D., Atwater, L., Link, A., 2003, Commercial Knowledge Transfers from Universities to Firms: Improving the Effectiveness of University– Industry Collaboration, Journal of High Technology Management Research, 14, pp.111-133.

Sikka, P., 1997,Technology Support and Financing System for Development and Commercialization-Perspectives in India, Technovation, 17(11), pp.707-714.

Sohn, S.Y., Moon, T.H., 2003, Structural Equation Model for Predicting Technology Commercialization Success Index (TCSI), Technological Forecasting & Social Change, 70, pp.885–899.

Styles, C., Genua, T., 2008, The Rapid Internationalization of High Technology Firms Created Through the Commercialization of Academic Research, Journal of World Business, 43(2), pp.146-157.

Svensson, R., 2007, Commercialization of Patents and External Financing During the R&D Phase, Research Policy, 36 (7), pp.1052-1069.

Tayebi Abolhasani, A., Azizian khalkhooran, Z., 2015, Project Strategic Management with Emphasis on Ethics  and Corporate Values, 2nd International Conference on  Modern Research’s in Management, Economics and Accounting, Malaysia.

Tayebi Abolhasani, A., 2014,  Evaluation and Productivity Enhancement of Fixed Exchange Stations of Arid Wastes from the Bank, European Online Journal of Natural and Social Sciences, Vol3, No3(s), pp.26-31.

Thomas, David R., 2003, A General Inductive Approach for Qualitative Data Analysis, University of Auckland, New Zealand.

Tong, A., Sainsbury, P., Craig, J., 2007, Consolidated Criteria for Reporting Qualitative Research (COREQ):  a 32-item Checklist for Interviews and Focus Groups, The International Journal for Quality in Health Care, Volume 19, pp.349-357.

Turok, I., 1993, Inward Investment and Local Linkages: How Deeply Embedded is “Silicon Glen” Regional Studies, Journal of the Regional Studies Association. 27(5), pp.401-417.

Wagner, J., 1992, Firm Size, Firm Growth, and Persistence of Chance: Testing GIBRAT´s Law with Establishment Data from Lower Saxony 1978-1989, Small Business Economics, Volume 4, pp.125-131.

Wonglimpiyarat, J., 2006, The dynamic economic engine at Silicon Valley and US Government programmes in financing innovations, Technovation, 26(9), pp.1081–1089.

Wu, W., 2012, Managing and Incentivizing Research Commercialization in Chinese Universities, Journal of Technology Transfer, Volume 35, pp.203.224.

Zabala, K., 2006, New Technology-Based Firms Creation and Growth: the Case of the Basque Country, 14th Nordic Conference, Spain, pp.1-16.

آذر، عادل؛ صادقی، آرش و کردنائیج، اسدالله،1391، اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری‌های برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، صص184-165

احمدی جشوقانی، عبداله و اسماعیلیان، غلامرضا،1394، ارزیابی اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود تدوین استراتژی شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان با استفاده از مدل ANP، مدیریت فردا، سال 13، شماره 43، صص 120-113.

اخوان، پیمان؛ النوش اولیایی، نسرین و دسترنج، فاطمه،1389، توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش، سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره 2.

ازکیا، مصطفی و توکلی، محمود،1385، فرا تحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمان‌های آموزشی، نامه علوم اجتماعی، شماره27، صص26-1.

استیسی، رالف دی،1381، مدیریت استراتژیک و پویایی‌های سازمانی، ترجمه محمدرضا شجاعی، تهران: دانشکده امور اقتصادی.

الهیاری فرد، نجف و عباسی، رسول،1390، بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد فناوری، دوره8، شماره29، صص54-47.

ایزدیان، زینب؛ عبدالهی، بیژن و کیانی، مراد1392، مدیریت دانش الگویی جهت مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، رشد فناوری، دوره 10، شماره 37، صص70-64.

بحرینی زارچ، محمدعلی و شادنام، محمدرضا،1386،تجاری‌سازی فناوری یا چگونگی خلق ثروت از تحقیق و توسعه، تهران: انتشارات بازتاب، چاپ اول.

بغدادی، مصطفی و شاوردی، مصطفی،1391،تجاری‌سازی موفق فناوری با رویکرد تیمی، رشد فناوری، سال نهم، شماره33، صص45-37.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانشبنیان، 08/05/1391

بینام، امیرعلی،1384، «صاحب نظران بررسی کردند؛ دانش، مدیریت دانش، مراکز و شرکت های دانش بنیان»، رشد فناوری، دوره 1، شماره2، صص17-4.

پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد؛ انتظاری، یعقوب و اخوان، امیرناصر،1395، مدل تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر مطالعه تطبیقی»، توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 28، صص36-21

پژوهش ‌جهرمی، امین و پورکریمی، جواد،1394، عوامل فردی و نهادی موثر بر تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 26، صص44-29.

پژوهش جهرمی، امین و پورکریمی، جواد،1394، نوع‌شناسی شرکت‌های زایشی دانشگاهی: رویکرد رده‌بندی، رهیافت، شماره 59، صص50-33.

پژوهش ‌جهرمی، امین و پورکریمی، جواد،1393، دانشگاه کارآفرین؛ بیم و امیدها در اقتصاد دانش بنیان، صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شماره‌های 25 و 26، صص44-35.

پیرز، جان ای،1383، مدیریت راهبردی(برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل)، ترجمه سیدمحمود حسینی، تهران: انتشارات سمت.

تبرایی، اعظم و خاشعی، وحید،1395، بداهه‌گرایی راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در محیط‌های پیچیده، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 26، صص71-47.

جاهد، حسینعلی و آراسته، حمیدرضا،1392، عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره17، صص68-45.

جمشیدی کهساری، حمزه؛ زارعی متین، حسن؛ بابایی زکیلکی، محمدعلی و جندقی، غلامرضا،1395، طراحی الگو توسعه شایستگی‌های رهبری در سازمان‌های خدمات شهری، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره26، صص100-73.

جهاندیده، محسن،1384، تجاری‌سازی نتایج تحقیق، مدیریت و تحقیقات دفاعی، سال سوم، شماره 10.

حاجی ‌پور، بهمن؛ موتمنی، علیرضا و طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین،1395، مروری بر مفاهیم تجاری‌سازی با تأکید بر جایگاه و نقش پارک‌های علم و فناوری در پیشرفت کشور، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران

حاجی‌محمدی، محمود،1393، تجاری‌سازی نتایج پژوهش و راهبردهای انتخابی، همایش شرکت ملی صنایع پتروشیمی

حسنقلی پور، حکیمه؛ قلی پور، آرین؛ محمدی قاضی محله، مهدی و روشندل اربطانی، طاهر،1389،الزامات، ضرورت‌ها و مکانیزم‌های تجاری‌سازی دانش در دانشکده‌های مدیریت، مدیریت بازرگانی، دوره دوم، شماره 6، صص60-41

حقیقی، محمدعلی و طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین،1394، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، تهران: انتشارات نورا

خلیل، طارق،1394، مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ نهم.

خیاطیان، محمدصادق؛ طباطبائیان، سیدحبیب‌الله؛ امیری، مقصود و الیاسی، مهدی1393،تحلیلی بر عوامل موثر بر رشد و پایداری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران، نوآوری و ارزش‌افرینی، سال سوم، شماره6، صص74-57

دلاور، عطیه؛ محمدی، مهدی؛ سلامی، رضا و منطقی، منوچهر،1391، فرآیند تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته، بهبود مدیریت، سال ششم، شماره1، صص104-81.

رایف، دانیل؛ لیسی، استفن و فیکو، فریدریک جی،1385، تحلیل پیام های رسانه‌ای (کاربرد تحلیل محتوا کمی در تحقیق)، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران: نشر سروش، جلد دوم.

رضایی، محمدرسول؛ کریمی، مجید؛ چرختاب مقدم، جهانشاه،1394، شناسایی چالش‌های تجاری‌سازی فناوری و ارائه مدلی جهت راهکارهای مقابله با آن، اندیشه آماد، سال 14، شماره52، صص130-117.

رضاییان، علی،1394، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران: سمت، چاپ پانزدهم.

رعیت‌پیشه، سعید؛ احمدی کهنعلی، رضا و عباس‌نژاد، طیبه،1395، به‌کارگیری رویکرد کیفی فراترکیب جهت ارایه مدل جامع ارزیابی پایداری زنجیره تامین، پژوهش‌های نوین در تصمیم‌گیری، دوره یک، شماره یک، صص165-139.

روملت، ریچارد،1392، استراتژی خوب/ استراتژی بد، ترجمه بابک وطن‌دوست، تهران: انتشارات آریانا قلم

زارع، هادی و حجازی، سیدرضا،1390، طراحی نظام ارزیابی عملکرد تجاری‌سازی تحقیق‌های دانشگاهی، توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 12، صص164-145.

سرمد سعیدی، سهیل و ممقانی، علیرضا،1389، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موثر در توسعه محصول جدید (NPD)، در گروه خودرو سازی سایپا با رویکرد AHP، پژوهشگر(مدیریت)، دوره هفت، شماره 19، صص 103-88

سلطانی گردفرامرزی، حامد،1390، تجاری‌سازی؛ عاملی موثر در رشد بنگاه‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد ملی، نشریه پارک فناوری پردیس، سال نهم، شماره 26.

سوزنچی کاشانی، ابراهیم؛ طالبی، سروش و علی‌عسگری، وحید،1393،بررسی توانمندی‌های سازمانی چهار شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف، سیاست علم و فناوری، سال ششم، شماره3، صص54-39.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی،1392، ابلاغ شده از سمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی.

سیروس، کاوه محمد،1387، مدل مدیریت استراتژیک مبنا، تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

شاوردی، مرضیه و بغدادی، مصطفی،1388،تجاری‌سازی تکنولوژی‌های نوآورانه؛ راهنمایی برای کارآفرینی موفق»، تهران: انتشارات آبگین رایان.

شجاعی، سیدمحمدحسین؛ سلامی، سیدرضا؛ طباطبائیان، سیدحبیب‌الله و بامداد صوفی، جهانیار (1395)، «مدیریت فناوری: شکل‌گیری و تطور یک حوزه دانشی»، مدیریت نوآوری، سال پنجم، شماره1، صص 82-53.

شهنازی، روح اله،1391، عوامل مؤثر بر تولید صنایع با فناوری برتر در اقتصاد دانش‌محور(رهیافت panel Data  به روش  GLS)، رشد فناوری، سال نهم، شماره 33، صص12-2.

صفا، لیلا؛ حجازی، سیدیوسف؛ حسینی، سیدمحمود و رضوانفر، احمد،1392، طراحی مدل اندازه‌گیری شاخص‌های تجاری‌سازی فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران، توسعه کارافرینی،  دوره ششم، شماره دوم، صص194-175.

صفری، سعیده و کلاهی، بهاره،1392،شناسایی عوامل موثر بر تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، اولین همایش منطقه‌ای کارآفرینی و تجاری‌سازی.

طباطبائیان، سید حبیب الله؛ گودرزی، مهدی؛ باقری، سید کامران؛ پاکزاد، مهدی؛ محبوبی، جواد و اعتمادی، علی،1383،شناسایی نهادهای سیاستگذار در حوزه صنایع نوین کشور»، پروژه پژوهشی مرکز صنایع نوین

طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین،1395، شناسایی و طبقه‌بندی الزامات ورود موفق به بازار(مورد مطالعه شرکت‌های دانش‌محور با تکنولوژی پیشرفته) ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین،1395، نگرش راهبردی بر عوامل موثر بر تجاری‌سازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب، رهیافت، دوره26، شماره3، صص36-19.

عباسی اسفنجانی، حسین و فروزنده دهکردی، لطف‌اله،1394، طراحی مدل جامع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد دلفی، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 75، صص170-139.

فاطمی، سیدصفا علی،1385، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در بیوتکنولوژی(زیست‌فناوری)، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، اولین کارگاه تجاری‌سازی نتیج تحقیقات.

فکور، بهمن،1383، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، رهیافت، شماره 34، صص58-53.

فولادی، قاسم و مهدی‌نژاد نوری، محمد،1394،نقش عوامل سازمانی در موفقیت شرکت‌های زایشی، بهبود مدیریت، سال نهم، شماره 3، صص 24-5.

قلی‌پور، آرین؛ دلاور، علی؛ جعفری، پریوش و عباسی، بدری،1386، تحقیق کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاری‌سازی بر ارزش‌های سنتی دانشگاه، سیاست علم و فناوری، شماره 2، صص 76-63.

کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری،1385، اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، انتشارات نشر آموخته.

کارت رایت، راجر،1383، سازمان‌های کارآفرین، ترجمه علی پارساییان، تهران: انتشارات ترمه، چاپ اول.

کامفیروزی، محمدحسن؛ بنیادی نائینی، علی و مهری، رضا،1394، بررسی تأثیر معنویت بر ابعاد مختلف فردی در سازمان مبتنی بر نظریات شهید مطهری، مدیریت اسلامی، سال23، شماره2، صص81-67.

کرمی‌پور، آزیتا؛ ژولی، دومینیک و بولی، وینسنت،1393، عوامل سازمانی مؤثر بر انتخاب روش دست‌یابی به فناوری در سازمان‌های فناوری‌محور ایران، مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، شماره1، صص135-107.

کلانتری، اسماعیل، میگون پوری، محمدرضا و یدالهی فارسی، جهانگیر،1394، مطالعه عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبرد تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی(مورد مطالعه: فناوری نانو)، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره13، شماره2.

کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک‌وان،1386، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: توتیا.

گلابچی، محمود،1389، مدیریت استراتژیک پروژه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

گودرزی، مهدی؛ بامداد صوفی، جهانیار؛ اعرابی، سیدمحمد و امیری، مقصود،1392، الگوی جامع تجاری‌سازی فناوری در پژوهشگاه‌های دولتی ایران، مدیریت توسعه فناوری، شماره1، صص 66-37.

محمدی، مجید،1393،شناسایی و رتبه‌بندی عوامل محیطی تاثیرگذار در تجاری‌سازی فناوری نانو در صنعت غذایی ایران»، توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره23، صص20-11.

محمدی الیاسی، قنبر؛ چیت‌ساز، احسان و گرامی، عباس،1389،شناسایی عوامل درون‌سازمانی مؤثر بر عملکرد شرکت‌های نوپا، اقتصاد و تجارت نوین، شماره‌های 21و22، صص48-27.

مرادی، محمود؛ زارعی دودجی، ابوالقاسم و صادق مقدم، علی اصغر،1390،عوامل کلیدی موفقیت در بسترسازی صنایع با فناوری بالا»، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت تکنولوژی، تهران.

مرجع اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان،1395، منتشر شده در سایت www.daneshbonyan24.ir

ملک‌زاده، غلامرضا و کیانی‌نژاد، آزاده،1390، بررسی شاخص‌های فردی مؤثر مدیران شرکت‌های فناور نوپا؛ مطالعه موردی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان»، رشد فناوری، سال هفتم، شماره 26، صص32-25.

مقیمی، سیدمحمد؛ صدیق‌زاده، اصغر؛ جعفرزاده کوچکی، احمد و نظری، عزت،1389، تاثیر عوامل محیطی بر تجاری‌سازی ایده‌ها و نتایج تحقیقات»، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره2، صص126-113.

منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر و آشنا، مصطفی،1386، ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان‌های دانش‌محور، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.

موتمنی، علیرضا؛ حسین‌آبادی، محمد و همتی، امین،1391، ارزیابی نرخ موفقیت واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری»، رشد فناوری، دوره 8، شماره 32، صص40-32.

موسایی، احمد؛ صدرائیان، ساسان و بندریان، رضا،1387، مدل فرآیندی تجاری‌سازی دانش فنی محصولات شیمیایی، رشد فناوری، شماره16، صص18-8.

موسایی، احمد،1387، طراحی مدلی جهت تعیین فرصت‌ها و تجاری‌سازی آن‌ها در مراکز تحقیق و توسعه، رشد فناوری، دوره 14، شماره 4.

مهدوی، حمید؛ فتح‌‌اله بیاتی، محسن و راستی برزکی، محسن،1387، بررسی عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌محور»، رشد فناوری، شماره 16، صص7-3.

میگون پوری، محمدرضا و احمدی، بهشاد،1391، شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت پتروشیمی، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، صص 46-27.

میگون پوری، محمدرضا و کلانتری، اسماعیل،1392، شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه فناوری نانو در ایران، توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 1،صص66-47.

ناظمی، شمس‌الدین؛ اخروی، امیرحسین و ابراهیمی‌پور، محمدجواد،1389،ارائه مدل مفهومی انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت: رویکرد فراتحلیلی، دانش و فناوری، سال دوم، شماره سه.

ندیرخانلو، سمیرا؛ پورعزت، علی اصغر و قلی پور، آرین،1389، تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی دانش در دانشگاه تهران، سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره چهار، صص76-65.

نقشه جامع علمی کشور،1389، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

نقی‌زاده، رضا؛ الهی، شعبان؛ منطقی، منوچهر و قاضی نوری، سیدسپهر،1393، فراترکیب مدل‌های نوآوری منطقه‌ای مروری بر سال‌های 2013-1190، مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره چهار، صص56-25.

نوروزی، ناصر؛ الهی، شعبان؛ حسن زاده، علیرضا و حاجی حسینی، حجت الله،1393، ارایه چارچوبی از ابزارهای سیاستی علم و فناوری، با استفاده از رویکرد فراترکیب، مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره دو، صص124-103.

نیرومند، پوراندخت و میرجلیلی، فاطمه،1389، عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌های نوفناوری بنیان در ایران»، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی، تهران.