تاثیر ویژگی های صنایع مبتنی بر فناوری برتر بر نوآوری فناورانه و عملکرد محصول در صنعت الکترونیک دفاعی (مطالعه موردی: صنعت الکترونیک دفاعی شیراز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکترا - دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع- دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 دانشگاه مالک اشتر

4 عضو هیات علمی

چکیده

سازمان‌های دفاعیِ مبتنی بر فناوری برتر به دلیل ویژگی‌های خاص، نیازمند توجه بیشتر به قابلیت‌های متناسب با شرایط خود، از جمله نوآوری فناورانه (نوآوری محصول و نوآوری فرایند) می‌باشند. به همین دلیل در این پژوهش، به بررسی تاثیر ویژگی‌های صنایع مبتنی بر فناوری برتر بر قابلیت نوآوری محصول و فرایند پرداخته شده است. همچنین با توجه به اهمیت بالای عملکرد محصول در صنعت دفاعی، این متغیر به عنوان متغیر وابسته در مدل لحاظ شده است. روش تحقیق از منظر هدف، اکتشافی و توصیفی و از منظر دستاورد، کاربردی است. به منظور طراحی مدل و استخراج برخی از شاخص‌های ابعاد مدل در سازمان‌های دفاعی مبتنی بر فناوری برتر ایران، از مصاحبه و برای تایید مدل از روش دلفی استفاده شده است. به منظورآزمون مدل، اطلاعات مورد نیاز در قالب پرسشنامه از 58 سازمان صنعت الکترونیک دفاعی در شیراز در سال 1396 جمع‌آوری شده است. تحلیل داده‌های حاصل با کمک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی نشان داده که ویژگی‌های این صنایع دارای تاثیر مثبت بر قابلیت نوآوری محصول، نوآوری فرایند و عملکرد محصول دفاعی است. بنابراین یافته‌های تحقیق، به بهره‌مندی از ویژگی‌های این صنعت در دفاع به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید، با هدف توانمندسازی سازمان در حوزه نوآوری محصول و فرایند توصیه می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of high-tech industries’ featurs on technological innovation and product performance in the defense industry

نویسندگان [English]

  • somayeh mehrabi 1
  • ebrahim mahmoodzadeh 2
  • alireza boushehri 3
  • majid ramezan 4
1 PhD student- management and industrial engineering faculty, Maalekashtar university
2 management and industrial engineering faculty, maalekashtar university
3 maalekashtar university
4 َAssistant Professor
چکیده [English]

High-tech defense organizations, due to specific features, require more attention to capabilities, including technological innovation (product and Process innovation). Therefore, in this research, the impact of the features of high-tech industrie’s featurs on the product and process innovation capabilities is examined. Because the importance of product performance in the defense industries, its impact on the industry's characteristics has been studied. The research methodology is exploratory and descriptive in terms of purpose, and is applied in terms of achievement. In order to design the model and extract some of the variables of the model's dimensions in defense organizations on Iran's high-tech industries,th interview method was used. The Delphi method was used to validate the model. In order to test the model with real data, the required information was collected in the form of a questionnaire from 58 organizations of electronics defense industry. PLS-SEM used to analyse the data. Results have been shown that the featurs of the high-tech industries have a great impact on the product and process innovation and defense product performance. The findings lead managers to empower the organization in the field of product and process innovation capabilities and take advantage of the high-tech industrie’s features as an opportunity, not a threat.

کلیدواژه‌ها [English]

  • High-tech industries
  • product performance
  • product innovation capability
  • process innovation capability
Azar, G. Ciabu schi, F. 2017. Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness, International Business Review, 26 (2017), pp. 324-336.
Banerjeea, T. Siebertb, R,2017. Dynamic impact of uncertainty on R&D cooperation formation and research performance: Evidence from the bio-pharmaceutical industry, Research Policy, Volume(46), pp. 1255-1271
Bauer, J. M., Lang, A., Schneide, V,2011. Innovation Policy and Governance in High-Tech Industries: The Complexity of Coordination
Bi, K.X., Sun, D.H., Zheng R.F., & Li, B.Z,2006. The construction of synergetic development system of product innovation and process innovation in manufacturing enterprises. Proceedings of the 13th International Conference on Management Science and Engineering (ICMSE), Lille, France, pp. 628–636.
Bunnell, T,2002. Positioning Malaysia: High-tech networks and the multicultural rescripting of national identity. Political Geography, Volume(21), pp. 105-124.
Camisón, C., Villar-López, A, 2014. Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance. Journal of Business Research, Volume(67), pp. 2891–2902.
Camisón, C., & Villar-López, A, 2010. An examination of the relationship between manufacturing flexibility and firm performance: The mediating role of innovation. International Journal of Operations and Production Management, 30(8).
Chiaroni, D. Chiesa, V. Frattini, F,2011. The Open Innovation Journey: How Firms Dynamically Implement the Emerging Innovation Management Paradigm, Technovation, 31(1), pp. 34-43.
Chin, W.W,1998.The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling. In ModernMethods for Business Research, Marcoulides, G.A. (ed.), Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ, pp. 1295-1336.
Chorev, S., Anderson, A. R, 2006.  Success in Israeli high-tech start-ups; Critical factors and process. Technovation, 26(2), pp. 162-174.
Crawford,  C. M. Di Benedetto, C. A, 2015.New Products Management, 11 edition
Damanpour, F, 2010. An integration of research findings of effects of firm size and market competition on product and process innovations. British Journal of Management, 21(4), pp. 996–1010.
De Vol, R,1999. America's High Tech Economy: Growth, Development, and Risks for Metropolitan areas, CA: The Milken Institute.
DOVLEAC, L,2011. AN ANALISYS OF CONSUMERS’ EXPENDITURES ON HIGH- TECH PRODUCTS. Transilvania University of Braşov, Series V: Economic Sciences, pp. 93-98.
Erensal, Y. C., Oncan, T., Demircan, M. L, 2006. Determining key capabilities in technology management using fuzzy analytic hierarchy process: A case study of Turkey. Information Sciences, Volume(176), pp. 2755-2770.
Etemad H, Lee Y,2001. Technological capabilities and industrial concentration NICs and industrialized countries: Taiwanese SMEs versus Southern Korean chaebols. Int J Entrepr Innov Manage, 1(3), pp 329-55
Eurostat,2005. what is High-tech Trade? Definition Based on the SITC Nomenclature. EuropeanUnion_Eurostat.March2005. information website: http://europa.eu.int/comm/eurostat/newcronos/ reference/ sdds/ en/ strind/ innore_high_tech_trade.pdf
Gima, K., Murray, J.Y,2007. Exploratory and exploitative learning in new product development: a social capital perspective on new technology ventures in China. Journal of International Marketing, 15(2), pp. 1-29.
Gu, Q, Jiang, W, Wang, G, 2016. Effects of external and internal sources on innovation Performance  in Chinese high-tech SMEs: A resource-based Perspective, J.Eng.Technol.Manage, Volume(40), pp. 76–86.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L, 2011. Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics,Volume(133),pp. 662–676
Han, Ch, Rhyn, S,  Yang, M, Ieromonachou, M, Zhang, H, 2018. Evaluating R & D investment efficiency in China's high-tech Industry, Journal of High Technology Management Research, http://dx.doi.org/10.1016/j.hitech.2017.04.007
Hao, Sh. Song, M, 2016. Technology-driven strategy and firm performance: Are strategic capabilities missing links? Journal of Business ResearchVolume(69),pp.  751–759
Hecker, D. E, 2005. High-technology employment: a NAICS-based update. Monthly Labos Review,Volume(7), pp. 57-72.
Hill, C. Jones, G,1995. Strategic Management: an Integrated Approach, McGraw Hill, Boston, USA
Hirunyawipada, T, 2006. Consumer innovativeness and perceived risk: implications for high technology product adoption. Journal of Consumer Marketing, 23(4),pp. 182-198.
Kerr, C., Farrukh, C., Phaal, R., Probert. D, 2013. Key principles for developing industrially relevant strategic Technology: management toolkits. Technological Forecasting & Social Change, Volume(80), pp. 1050-1070.
Lio, S., Chang, W., Wu, C. & Katrichis, J.M, 2011. A Survey of Market Orientation Research (1995-2008). Industrial Marketing Management, 40(2), pp. 301-310.
Medcof, J. W,1999. Identifying'super-technology'industries. Research-Technology Management, 42(4), pp. 31-36.
Menguc, B., & Auh, S, 2010. Development and return on execution of product innovation capabilities: The role of organizational structure. Industrial Marketing Management, Volume(39), pp. 820-831.
Mishra, S. S., Saji, K. B, 2013. The impact of institutional variables in new high-tech product development processes: The moderating roles of perceived risk and project duration. Marketing Intelligence & Planning, 31(2),pp. 160–178.
Mumford, M. D. Zaccaro, S. J. Connelly, M. S. Marks, M.A, 2000. Leader ship Skills: Conclusions and Future Directions, Leadership Quarterly, 11(1), pp.155–170
Ortega, M. J, 2009. Competitive strategies and firm performance: Technological capabilities’ moderating role. Journal of Business Research, 63(12), pp. 1273-1281
Porter, M. E, 2003. Building the Microeconomic Foundations of Competitiveness Report 2002-2003, World Economic Forum, New York, Oxford University Press.
Ringle, C. M., Wende, S., & Will, A, 2005. SmartPLS 2.0 [Computer soft­ware]. Retrieved from www.smartpls.de
Santhapparaj, A.S. Sreenivasan, J.  Loong, J.C.K, 2006. Competitive Factors of Semiconductor Industry in Malaysia: the Managers’ Perspectives, Competitiveness Review, 16( 3&4), pp.197-211.
Schilling, M.A. and Hill, C.W.L, 1998. Managing the new product development process: strategic imperatives, Academy of Management Executive, 12(3), pp. 67-81.
Shenhar, A. J,1993. From low- to high-tech project management. R&D Management, 23(3),pp. 199-214.
Song, M., Noh, J, 2006. Best new product development and management practices in the Korean high-tech industry. Industrial Marketing Management, Volume(35), pp. 262-278
Swamidass, P.M., Newell, W. T.,1987.Manufacturing Strategy, Environmental Uncertainty and Performance: A Path Analytic Model, management science,pp. 509-524.
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V, 2004. A global goodness­of-fit index for PLS structural equation modeling. In Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting Padova, Italy: CLEUP, pp. 739-742.
Tenenhaus, M., Esposito Vinzi, V., Chatelin, Y.-M., & Lauro, C, 2005. PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, Volume(48), pp. 159-205.
Tishler, A., Dvir, D., Shenhar, A. Lipovetsky, S,1996. Identifying critical success factors in defense development projects: A multivariate analysis, Technological Forecasting and Social Change, 51(2), pp. 151-171.
Tsai, K. H, 2004. The impact of technological capability on firm performance in Taiwan's electronics industry. Journal of High Technology Management Research, Volume(15), pp. 183–195.
Tuominen, M., & Hyvönen, S, 2004. Organizational innovation capability: A driver for competitive superiority in marketing channels. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 14(3), pp. 277-293.
Unger JM, Rauch A, Frese M, Rosenbusch N.,2011. Human capital and entrepreneurial success: a meta- analytical review. J Bus Ventur, Volume(26), pp. 341-358
Viardot, E, 2004. Successful Marketing Strategy for High-Tech Firms (Third edition). Artech House Inc.
Walker, R. M, 2004. Innovation and Organisational Performance: Evidence and a Research  Agenda. Retreived 01.07.15, [from] http://www.aimresearch.org
Zahra SA, Neubaum DO, Larrañeta B, 2007.Knowledge sharing and technological capabilities: the moderating role of family involvement. J Bus Res, 60(10), pp. 1070-9.
Zemlickiene, V, 2011. Analysis of High-technology Product development Models. Intellectual Economics, 2(10), pp. 283–297.
Zhang, J. & Duan, Y,2010. Empirical study on the impact of market orientation and innovation orientation on new product performance of Chinese manufacturers. Nankai Business Review International, 1(2),pp. 214-231.
Zhang, J,2003. High-Tech start-Ups and industry dynamics in Silicon Valley. Public Policy Institute of California.
دهقان، حسین، 1392. برنامه‌های  پیشنهادی وزیر دفاع به مجلس شورای اسلامی، سایت خبرگزاری فارس، 15/05/1392.
رابینز، استیفن ، پی ،1376 . تئوری سازمانی، ترجمه مهدی الوانی ، حسن دانائی فرد، تهران، انتشارات صفار
رضاییان، علی، 1379. مبانی سازمان و مدیریت، چاپ اول، تهران، سازمان انتشارات سمت.
رضوانی، حمیدرضا، گرایلی نژاد، رزا، 1390. ارائه الگویی برای گونه شناسی انواع نوآوری سازمانی، فصلنامه پارک ها و مراکز رشد، 28، صص. 21-26.
زندحسامی، حسام، آشتیانی پور، زینب، 1392. تحلیل چگونگی تأثیر قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر رقابت‌پذیری شرکت‌های کوچک و متوسط، مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2، صص. 1-24.
فضلی، صفر، درویشی، فرهاد، بوشهری، علیرضا، نظری زاده، فرهاد،1394 . شناسایی و رتبه‌بندی عوامل محیطی مؤثر بر نوآوری در صنعت دفاعی، مطالعات راهبردی بسیج، شماره 69، صص.  153-182 .
فقهی فرهمند، ناصر،1390. مدیریت فنّاوری سازمان (چاپ دوم). تبریز: انتشارات فروزش.
محمدی، مهدی. باقر سلیمی، سعید. بوشهری، علیرضا. نظری زاده، فرهاد، 1388. طراحی نظام نوآوری دفاعی، تهران، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
محمودزاده، ابراهیم، 1389. مدیریت بر آینده با تکنولوژی فردا (چاپ سوم). تهران: انتشارات انستیتو ایز ایران.
مدهوشی، م. طبیبی، م. ر و دلاوری، ه. ر، 1392. بررسی اثر رویکرد بازار و رویکرد کارآفرینی بر روی نوآوری در بنگاه‌های متوسط و کوچک، مطالعات معاملات، 17(65)، صص. 115-136.
مرکز صنایع نوین،1384. پروژه شناسایی نهادهای سیاست‌گذار و پشتیبان صنایع با فناوری برتر در ایران.
مکنزی، کنت، 1385.چشم‌انداز مشترک ارتش آمریکا در افق 2020، ترجمه: حیدری، عبدالمجید و تمنایی، محمد، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
هیر، جوزف، هالت، توماس، رینگل، کریستنسن، سارستد، مارکو، 1395. مدل­سازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی، ترجمه: آذر، عادل، غلام‌زاده، رسول، نشر نگاه دانش، چاپ اول.