شناسایی خطاهای شناختی مذاکرات کارآفرینانه با تمرکز بر پروژه‌های تأمین مالی جمعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، ایران

2 دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، ایران

3 استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، ایران

چکیده

تأمین مالی جمعی، شکل نوینی از جمع‌آوری پول‌های خرد برای پروژه‌های است که از هزاران سال تاکنون انجام آن در جهان مرسوم بوده است. و بشر با این ظرفیت آشنا بوده و توانسته به طرق مختلف از سرمایه‌های خرد در اشکال مختلف استفاده نماید. تأمین مالی جمعی باهدف گردآوری منابع مالی، برای سرمایه‌گذاری بر روی انواع مختلفی از پروژه‌ها صورت می‌گیرد. در راستای مطالعات پیشین، در این پژوهش به شناسایی خطاهای شناختی مذاکرات کارآفرینانه با تمرکز بر پروژه‌های تأمین مالی جمعی، پرداخته‌شده است. برای صحه‌گذاری بر نتایج به‌دست‌آمده درگذشته، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15نفراز خبرگان تأمین مالی جمعی در شهر تهران، که در تأمین مالی فعالیت داشته‌اند، در مردادماه سال 1398 به مدت 2 ماه صورت گرفته است . روش نمونه‌گیری از نوع هدفمند قضاوتی و برای تحقق هدف از تحلیل محتوای کیفی استفاده‌شده است. طبق متون گذشته و مصاحبه‌های صورت گرفته خطاهای شناختی حاکم در مذاکرات کارآفرینانه در تأمین مالی جمعی شناسایی شدند که در دو دسته خطاهای شناختی ناشی از کارآفرین و سرمایه‌گذار و خطاهای شناختی ناشی از پروژه دسته‌بندی شدند. خطاهای ناشی از کارآفرین و سرمایه گذار عبارتنداز: خطای کلیشه‌ای، هاله‌ای و تشابه، فرافکنی و خطای جانب گرایی درون‌گروهی. خطای دوم مربوط به خطای ناشی از پروژه می‌باشد مانند خطای نوآوری گرایی، لنگر انداختن و سوگیری تأییدی که مورد شناسایی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifing the cognetive errors of entrepreneurial negotiation with focusing on crowdfunding projects

نویسندگان [English]

  • elham aznab 1
  • behzad mohammadian 2
  • afef karimi 3
1 MSc. Student, College of Farabi , University of Tehran, , Iran
2 - phd, Faculty of Management & Accounting Farabi Campus, University Tehran, , Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting Farabi Campus, University Tehran, , Iran
چکیده [English]

Crowdfunding is a new form of micro-fundraising for projects that has been around the world for thousands of years. It can be said that centuries ago, human beings were familiar with this capacity and were able to use micro-capital in different ways in different ways. Collective financing aims to raise the micro-capital that exists in the community to invest in various types of projects. In line with previous studies, this study has identified the cognitive errors of entrepreneurial negotiations with a focus on crowdfunding projects. To validate the results obtained in the past, a semi-structured interview was conducted with 15 co-financing experts who worked in the investment house. The sampling method is purposeful judgmental and qualitative content analysis has been used to achieve the goal. According to previous texts and interviews, the cognitive errors in entrepreneurial negotiations in crowdfunding were identified, which were classified into Two categories: cognitive errors caused by the entrepreneur, investor and project. Entrepreneur and investor mistakes include stereotypes, auras, such projection and error within the group.

The Second error is related to the project error, such as the innovation-innovation error, the anchoring error, and the confirmation bias that were identified. Following is the identification of these errors in order to achieve a win-win and error-free entrepreneurial negotiation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Crowdfunding
  • Entrepreneurial Negotiation
  • Cognitive Errors
Aboud, F. E. (2003). The formation of in-group favoritism and out-group prejudice in young children: Are they distinct attitudes? Developmental Psychology, 39(1), 48.
Brown, D. R. (1953). Stimulus-similarity and the anchoring of subjective scales. The American           Journal of Psychology, 66(2), 199–214.
Brooks, M.E.-(2011), “Management indecision”, Management Decision -Vol.-49 No.-5-pp.-683-
693.
Caputo, A.-(2013). A literature review of cognitive biases in negotiation processes. International Journal of Conflict Management.
Eagle,-N.,-Macy,-M., & Claxton, R.-(2010).-Network diversity and economic development.-Science, 328(5981),-1029–1031.
Funken, R.,-Gielnik,-M.-M.,-& Foo,-M.-D.-(2020).-How can problems be turned into something
         good? The role of entrepreneurial learning and error mastery orientation. Entrepreneurship Theory and Practice, 44(2),-315–338.
Furnham,-A.,-& Boo, H.-C.-(2011).-A literature review of the anchoring effect. The Journal of Socio-Economics,-40(1),-35–42.
Group-Bias-in-Financial-Markets-(February-21,-2020).-Available-atSSRN: https://ssrn.com/abstract=2884218 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2884218
Helmig, B., & Rottler,-M.-(2019).-Traits matter-Personality and crowdfunding performance. Academy of Management Proceedings,-2019(1),-17671.
         Hervé,-F., Manthé, E., Sannajust, A., & Schwienbacher, A.-(2019).-Determinants of individual investment decisions in investment‐based crowdfunding. Journal of Business Finance & Accounting,-46(5–6), 762–783.
          Hinag,-T.-P., Wu, S. P.-J., & Huang, C.-C.-(2019). “Why funders invest in crowdfunding projects: Role of trust from the dual-process perspective”, Information & Management, 56(1), pp. 70-84.
Jannati, Sima and Kumar, Alok and Niessen-Ruenzi(2016),-Alexandra and Wolfers, Justin, In-
Johnsona,-Michael-A. Stevenson, Regan M. Letwinc, Chaim R.-(2018).-A-woman's place is in the… startup!-Crowd funder judgments, implicit bias, and the stereotype content model. Journal of Business Venturing, Volume 33, Issue 6, November 2018, Pages-813-831.
Kansal, P.,-& Sing, S.-(2015).-ANCHORING EFFECT IN INVESTMENT DECISION MAKING-A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Asia Pacific Journal of Research Vol:-I. Issue XXXII.
Kvale, S. (1996). The 1,000-page question. Qualitative Inquiry,-2(3),-275–284.
Lissowska, M.-(2018).-Crowdfunding-zjawisko,-problemy,-regulacja.-Gospodarka Narodowa,-293(1), 59–86.
Mahoney, M. J.-(1977).-Publication prejudices: An experimental study of confirmatory bias in the peer review system. Cognitive Therapy and Research,-1(2),-161–175.
Mazzucato, M., & Semieniuk, G.-(2018).-Financing renewable energy: Who is financing what and why it matters. Technological Forecasting and Social Change,-127, 8–22.
McElroy, J.-C., Hendrickson, A. R.,-Townsend, A. M., & DeMarie, S. M.-(2007).-Dispositional factors in internet use: personality versus cognitive style. MIS Quarterly, 809–820.
M.-Frese,-C.-Dyck,-“Error-management: Learning from errors and organizational design,” Poster Presentation of the Academy of Management Conference, Cincinnati, Ohio:-American Management Association,-1996
Mohammadi,-A.,-&-Shafi,-K.-(2018).-Gender-differences-in-the-contribution-patterns-of-equity-crowdfunding investors. Small Business Economics,-50(2),-275–287.
Osgood, C. E.-(1957).-GJ Suci and PH Tannenbaum-(1957)-The Measurement of Meaning. Urbana: University of Illinois Press.
Rabin, M., & Schrag, J. L. (1999). First impressions matter: A model of confirmatory bias. The Quarterly Journal of Economics, 114(1), 37–82.
Ribeiro-Soriano, D., & Urbano, D.-(2009). Overview of collaborative entrepreneurship: an integrated approach between business decisions and negotiations.-Group Decision and Negotiation, 18(5), 419–430.
Ryu, S., & Kim, Y.-G. (2016). A typology of crowdfunding sponsors: Birds of a feather flock together? Electronic Commerce Research and Applications, 16, 43–54.
Sappenfield, B. R.-(1971). Social desirability, the halo effect, and stereotypical perception in person perception and self-perception. Perceptual and Motor Skills, 33(3),-683–689.
Singh, S.-(2015).-Testing links between stereotype awareness, student engagement and academic achievement for immigrantorigin young adults in community colleges: A theoretically grounded analysis. New York University.
Stetz,-P. E.,-Howell, R., Stewart, A.,-Blair, J. D., & Fottler,-M.-D.-(2000).-Multidimensionality of entrepreneurial firm-level processes: do the dimensions covary? Frontiers of Entrepreneurship Research.
Smith, D. W., Zhang, J. J., & Colwell, B.-(1996).-Pro‐innovation bias:-The case of the Giant Texas SmokeScream.-Journal of School Health,66(6),-210–213..
Van Gelderen, M., Thurik, R., & Patel, P.(2011).-Encountered problems and outcome status in nascent entrepreneurship. Journal of Small Business Management,49(1), 71–91
Weiwei,-G.,-&-Xiaodong,-Z.(2010).-Cross-Cultural-Differences-of-Entrepreneurs’-Error-Orientation: Comparing-Chinese-Entrepreneurs-and-German-Entrepreneurs.-2010-International-Forum-on Information Technology and Applications, 3, 198–201
Zimmer,-L.-(2018).-Crowdfunding, is money just the tip of the iceberg? Does the non-financial added value-of-crowdfunding-create-a-sustainable competitive advantage for entrepreneurs? Dublin Business School.
 
جعفریان، روح اله(1392). "بررسی نظرات مربوط به فرآیند تصمیم گیری و انتخاب استراتژی"، ماهنامه احتماعی ، اقتصادی فرهنگی کار، 162، 73-67.
حاج غلام سریزدی، علی؛ رجب زاده قطری، علی؛ مشایخی، علی نقی وحسن زاده، علیرضا(1397)." اراﺋﻪ ﻣﺪل  ﺑﻮم ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺟﻤﻌﯽ در اﯾﺮان "، کاوش های مدیریت بازرگانی،(10)19، 307-342.
خنیفر، حسین؛ محمدیان، بهزاد و طهماسبی،مرضیه(1395)." فهم جوهره موفقیت رهبران در مذاکرات کارآفرینانه: رویکرد پدیدارشناسانه"، مطالعات رفتار سازمانی،(5)4، 105-121
ریاحی ، پریسا(1393) . "مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری جمعی" ، همایش توسعه کارآفرینی و اشتغال ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی.
زیودار، مهدی؛ حسینی، سید رسول، طالبی، کامبیز و ایمان پور، نرگس(1395)."الگویی برای تصمیم‌گیری در مورد ایجاد کسب و کار جدید با رویکرد نظریه داده بنیاد"، مدیریت نوآوری، (5)2، 134-109.
ﻓﻘﻴﻬﻲ، اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ و ﻋﻠﻴﺰاده، ﻣﺤﺴﻦ(1384)."رواﻳﻲ در ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻴﻔﻲ" ،ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ،(2)3، 19-5
کوشکار ، مهدی (1390)." سرمایه‌گذاری گسترده و نوآوری باز ، چهارمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع مالی در ایران ، تهران ، دانشگاه شریف، مرکز مطالعات فناوری.
نجفی، زهرا؛صامتی،زهرا و جمالی، سمیه(1398)." تحلیل تأثیر کارآفرینی بر نابرابری توزیع درآمد در میان استان‌های کشور"،مدیریت نوآوری،(8)4، 84-61.
نقوی ، محمدحسین؛ جعفرپور، شاهین(1394)." نقش چارچوب‌های شناختی مدیران در شکل‌گیری چشم‌انداز سازمان با کمک نظریه‌پردازی داده بنیاد در سازمان‌های خدماتی ایران"، راهبرد اجتماعی  فرهنگی،(16)22، 133-145.