بررسی رابطه متقابل نوآوری درک شده سازمانی با سایر مولفه های جو سازمانی در کارکنان ستاد شرکت برق منطقه ای خراسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد،

2 دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

مفهوم نوآوری درکشده سازمانی به درک کارکنان از حمایت سازمان از نوآوری میپردازد که باعث افزایش رضایت و تعهد کارکنان میشود. پژوهشگران در پژوهشهای خود اثر عوامل سازمانی بر نوآوری درکشده سازمانی را بررسی کردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر جو سازمانی و ابعاد آن بر نوآوری درکشده سازمانی با توجه به نقش جنسیت بهعنوان یک متغیر تعدیلگر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 150 نفر از کارشناسان ستادی شرکت برق منطقهای خراسان تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و روایی آن به صورت محتوایی و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است. برای پردازش دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون مدل نشان داد که فقط سه بعد جو سازمان شامل خودمختاری، انسجام و اعتماد اثر مثبتی بر نوآوری درکشده سازمانی دارند و میان جو سازمانی و نوآوری درکشده رابطه بسیار قوی وجود دارد. همچنین فرض نقش تعدیلگری جنسیت کارکنان در رابطه میان جو سازمانی و نوآوری درکشده سازمانی مورد تایید واقع نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Organizational Climate and Perceived Organizational Innovation in Khorasan Regional Electricity Company

نویسندگان [English]

  • Saeed Mortazavi 1
  • Alireza Khorakian 2
  • Elahe Nasserinejad 2
  • Ali Memari 3
1 Ferdowsi University of Mashhad
2 Ferdowsi University of Mashhad
3 Allameh Tabatabai University Tehran
چکیده [English]

The concept of perceived organizational innovation refers to employees' perception of organization's support for innovation, leading to an increase in their sense of satisfaction and commitment. Many studies have examined the effect of organizational factors on perceived organizational innovation. The aim of this paper is to study the relationship between organizational climate and the perception of organizational innovation in regards to the role of gender as a moderating variable. The subjects of the study include 150 experts from Khorasan Regional Electricity Company, Khorasan province, Iran. Questionnaire is used to collect data and its validity is confirmed by content and factorial analysis using SPSS and AMOS statistical software. The findings of the model test show that only 3 aspects of organizational climate, including autonomy, cohesion and trust, have positive effects on the perception of organizational innovation, and there is a strong relationship between organizational climate and perceived innovation. Moreover, the hypothesis concerning the moderating role of employees' gender in the relationship between organizational climate and organizational perceived innovation is not confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational climate
  • autonomy
  • cohesion
  • organizational perceived innovation
Amabile, T.M., 1997 .Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do. California Management Review, Vol.40, pp.39-58.
Armbruster, H., Bikfalvi, A., Kinkel, S. & Lay, G., 2008 .Organizational innovation: the challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys. Technovation, Vol.28, pp. 644-57.
Armstrong, G. & Griffin, M., 2004 .Does the job matter? Comparing correlates of stress among treatment and correctional staff in prisons. Journal of Criminal Justice, Vol.32, pp. 577-592.
Asif, F., 2011 .Estimating the impact of Denison’s, ‘what is the difference between organizational culture and organizational climate? A native’s point of view on a decade of paradigm wars’. Journal of Business Research, 64(5), pp. 454-459.
Brown, S.L. & Eisenhardt, S., 1995 .Product development: past research, present findings, and future directions. Academy of Management Review, Vol.20, pp. 343-373.
Chen, C.J. & Hung, J.W., 2007 .How organizational climate and structure affect knowledge management. International Journal of Information Management, 27(2), pp. 104-118.
Cohen, J., Cohen, P., West, S.G. & Aiken, L.S., 2003 .Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences. Mahwah, NJ, Third Edition, pp.120-125.
DeStefano, T., Clark, H., Gavin, M., & Potter, T., 2006 .The relationship between work environment factors and job satisfaction among rural behavioral health professionals. Journal of Rural Community Psychology, Available from http://www.marshall.edu/jrcp/.
Eisenhardt, K.M. & Tabrizi, B.N., 1995 .Accelerating adaptive processes: product innovation in the global computer industry. Administrative Science Quarterly, 40, pp. 84-110.
Hurt, H. & Teigen, C., 1997 .The development of a measure of perceived organizational innovativeness. In B. Ruben (Ed), Comminucation Yearbook 1, New Brunwick, NJ: Transaction Books, pp. 377-385.
Huseyin, G., 2008 .Organizational climate and academic staff’s perception on climate factors. Humanity & Social Sciences Journal, 3(1), pp. 37-48.
Koys, D.J. & DeCotiis, T.A., 1991 .Inductive Measures of Psychological Climate. Human Relations, 44(3), pp.265-285.
Lambert, E.G. & Hogan, N.L., 2010 .Wanting Change: The Relationship of Perceptions of Organizational Innovation with Correctional Staff Job Stress, Job Satisfaction, and Organizational Commitment. Criminal Justice Policy, 21(2), pp.160-184.
Laurence, F. & Ackermann, C., 2013 .Consumer innovativeness, perceived innovation and attitude towards “neo-retro”-product design. European Journal of Innovation Management, 16(4), pp. 495-516.
Montes, L., Javier, F., Moreno, R., Fernández, A., Fernández, M. & Miguel, L., 2004 .Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation. International Journal of Manpower, 25(2), pp.167 – 180.
Pfeifer, C. & Wagner, J., 2012 .Is Innovative Firm Behavior Correlated with Age and Gender Composition of the Workforce? Evidence from a New Type of Data for German Enterprises. IZA Discussion Paper No. 7050.
Reader, S.M. & Kevin, N.L., 2001 .Primate Innovation: Sex, Age and Social Rank Differences. International Journal of Primatology, 22(5), pp. 787-906.
Shahin, A., Shabani Naftchali, J. & Khazaei Pool, J., 2014 .Developing a model for the influence of perceived organizational climate on organizational citizenship behaviour and organizational performance based on balanced score card. International Journal of Productivity and Performance Management, 63(3), pp. 290-307.
Schneider, B. & Reichers, A.E., 1983 .On the Etiology of Climates. Personnel Psychology, 36(1), pp. 19–39.
Schneider, B. & Hall, D.T., 1972 .Toward specifying the concept of work climate: A study of Roman Catholic diocesan priests. Journal of Applied Psychology, Vol.56, pp. 447-455.
Valencia, N., Sanz, R. & Jimennez, J., 2010 .Organization culture as determinant of product innovation. European Journal of Innovation Management, 13(4), pp. 466-480.
Wang, C.L. & Ahmad, P.K., 2004 .The development and validation of the organizational innovativeness construct using confirmatory factor analysis. European journal of innovation management, 7(4), 303-13.
Weerawardena, J., 2003 .The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11(1), pp. 15-35.
West, M., 2002 .Sparkling foundations or stagnant ponds: An integrative model of creativity and innovation implementation in work groups. Applied Psychology, Vol.51, pp. 355-386.
Yeh-Yun Lin, C. & Liu, F., 2012 .A cross-level analysis of organizational creativity climate and perceived innovation the mediating effect of work motivation. European Journal of Innovation Management, 15(1), pp. 55-76.
آزاد،ن. وارشادی،ا.، 1388. بررسی تاثیرفرهنگ سازمانی بر درک حمایت از نوآوری(موردکاوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران)،بررسیهای بازرگانی، 36،صص. 26-38.
زارع،ح.،فیضی،آ.،ومحبوبی،ط.، 1389 .بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی وخلاقیت کارکنان (مرد و زن) اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی. تحقیقات علوم رفتاری، (2)8،صص  114-124.
سلاجقه،س.،نیکپور،ا. ونوبریآیدیش،س.، 1390 .بررسی رابطه بین هوش هیجانی و نوآوری سازمانی در بین مدیران بخش خصوصی و سازمانهای دولتی شهر تهران. فرا سوی مدیریت، (18)5،صص.147 -166.
شاکری،ف.،طحاری مهرجردی،م.،دهقان دهنوی،ح. وکاوندی،ر.، 1390 .بررسی ارتباط جوسازمانی و نوآور بودن در فرآیند. مجله علمی - پژوهشی مدیریت تولیدوعملیات، (1)2.
فاتحیان،س.، 1391 .عوامل موثر بر نهادینه کردن نوآوری. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان.
کاظمی،ر.،جعفریمقدم،س. وسهیلی،س.، 1391 .شناسایی میزان تأثیر جوسازمانی برنوآوری (مطالعه موردی: بانک ملت). توسعه کارآفرینی، (2)5،صص. 67-86.
موسوی،س.،شریف،م.،ورجایی پور،س.، 1392 .بررسی ارتباط بین ابعاد جوسازمانی و میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، (12)10،صص. 11-23.