بررسی میزان تأثیر مشارکت یا عدم مشارکت شرکتها در ایجاد خوشه صنعتی بر عملکرد نوآوری آنها با نقش میانجی مدیریت دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

در دنیای رقابتی امروز، خوشهبندی صنعتی یکی از رویکردهایی است که در کنار رقابت واحدهای کوچک و متوسط، افزایش همکاری و استفاده از دانش و نوآوری را مورد تأکید و توجه بسیاری قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد نوآوری با نقش میانجیگری مدیریت دانش در شرکتهای تشکیلدهندة خوشة صنعتی در مقایسه با شرکتهایی است که تشکیل خوشه ندادهاند. شرکتهای انتخاب شده، تولید کنندة قطعات لاستیکی در استان همدان بودند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات میدانی از پرسشنامة استاندارد مطابق با طیف لیکرت استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت. جامعة آماری پژوهش، کارکنان خوشة صنعتی قطعات لاستیکی رزن (430 نفر) و کارکنان 16 شرکت تولیدی قطعات لاستیکی استان که تشکیل خوشه ندادهاند(287 نفر)، بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، در گروه اول شرکتها 205 نفر و در گروه دوم  165 نفر تعیین شد. در تحلیل یافتهها از آزمونهای معادلات ساختاری و دو نمونهای و لوین استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکتهای تشکیلدهندة خوشه نسبت به شرکتهایی که تشکیل خوشه ندادهاند از لحاظ عملکرد نوآوری و مدیریت دانش از وضعیت بهتری برخوردارند. در شرکتهای تشکیلدهندة خوشه، میزان تأثیر خوشة صنعتی بر مدیریت دانش 0/83، خوشة صنعتی بر عملکرد نوآوری 0/49 و مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری 0/28 بوده است که معنادار است. در شرکتهایی که تشکیل خوشه ندادهاند، میزان تأثیر خوشة صنعتی بر مدیریت دانش 0/32 و معنادار و دو مورد دیگر غیرمعنادار بود. سطح معناداری 0/000 در آزمون تی دو نمونهای نیز نشان از تفاوت معنادار بین این دو گروه بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Companies' Participation or Non-Participation in the Creation of Industrial Clusters on Their Innovation Performance with an Emphasis on the Mediatory Role of Knowledge Management

نویسندگان [English]

  • Morteza Moradi 1
  • Rabe Zandi paak 2
1 Payame Noor University
2 Payame Noor University
چکیده [English]

Industrial clustering approach is a way to increase cooperation and the use of knowledge and innovation among competing small and medium firms. The aim of this study is to investigate innovation performance of companies having formed industrial clusters in comparison with those not having formed industrial clusters, with an emphasis on the mediating role of knowledge management. The companies selected are rubber parts producers of Hamedan province, Iran. This study is practical in purpose and descriptive-survey of correlational type in methodology and nature. Data gathering tool used in this study is a standard questionnaire based on Likert scale. Its reliability is tested and confirmed by Cronbach's alpha, and its validity by confirmatory factor analysis. The statistical population includes the employees of Rosen rubber parts industrial cluster (430) and the employees of 16 rubber parts producers (287) not having formed industrial clusters. Based on Morgan table, the size of the sample is 205 individuals in the first group of companies and 165 in the second. Structural equations modeling, two-sample test and Levene's test are used for analyzing the findings. The results show that companies having formed clusters are in better positions in terms of innovation performance and knowledge management than those not having formed clusters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • clusters
  • knowledge management
  • innovation performance
  • cluster
Baptista, R., 2000. Do innovations diffuse faster within geographical clusters? International Journal of Industrial Organization, 18(3), pp. 515-535.
Baron, R.M., & Kenny, D.A., 1986. Themoderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, Volume 51, pp.1173–1182.
Brockman, B.K. & Morgan, R.M., 2003, The Role of Existing Knowledge in New Product Innovativeness and Performance, Decision Sciences, 34(2), pp. 385-419.
Cambridge Dictionary., 2012. "Knowledge" in Cambridge Advanced .Learner's Dictionary & Thesaurus. Available at: http://dictionary. cambridge. org/ dictionary/ British/knowledge=knowledge.
Carolina, L. & Ángel, L., 2011. Strategic knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management, Volume 31, pp. 502–509.
‌Casanueva, C., Castro, I. & Galán, J.L., 2013. Informational networks and innovation in mature industrial clusters, Journal of Business Research, Volume 66, pp. 603–613.
‌Cavusgil, ST.,  Calantone, RJ. & Zhao, Y., 2003. Tacit knowledge transfer and firm innovation capability, Journal of Business & Industrial Marketing, Volume 18, pp. 6-21.
‌Chang, T. C., & Chuang, S. H., 2011. Performance implications of knowledge management processes: Examining the roles of infrastructure capability and business strategy. Expert Systems with Applications, 36(2), pp.4087-4100.
Connell, J.&Voola, R., 2013. Knowledge integration and competitiveness: A longitudinal study of an industry cluster, Journal of Knowledge Management, 17(2), pp. 208–225.
‌Felin, T. & Zenger, TR., 2013. Closed or open innovation? Problem solving and the governance choice, Research Policy.
Gilbert, M., & Cordey-Hayes, M., 1996. Understanding the process of knowledge transfer to achieve successful technological innovation. Technovation, Volume 16, pp. 301–312.
Gloet, M., & Terziovski, M., 2004.  Exploring the relationship between knowledge managementpractices and innovation performance. Journal of Manufacturing TechnologyManagement, Volume 15, pp. 402–409.
Gnyawali, DR. & Srivastava, MK., 2013. Complementary effects of clusters and networks on firm innovation: A conceptual model, Journal of Engineering and Technology Management, Volume 30, pp.1–20.
Grant, R. M., 1996. Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, (Winter Special Issue), Volume 17, pp. 109-122.
Gupta, J.N.D. & Sharma, SK., 2004. creating knowledge Base or ganizations, Idea group publishing, pp.1-15.
Henard, S. & Kapoone, P., 2000. Analyzing innovation adoption using a knowledge based approach. Journal of Engineering and Technology Management, Volume 18, pp. 107-118.
Hsieh, P.J., Lin, B. & Lin, C., 2012. The construction and application of knowledge navigator model (KNMTM): an evaluation of knowledge management maturity Original Research Article, Expert Systems with Applications, 36 (2), pp. 4087–4100.
Hoen, A.R., 2002. Identifying linkages with a cluster-based methodology, Economic Systems Research, 14(2), pp.131-146.
Jiménez-Jiménez, D. & Sanz-Valle, R., 2011. Innovation, organizational learning ,and performance, Journal of Business Research, Volume 64, pp. 417–408.
Kamasak, R. & Bulutlar, F., 2010. The influence of knowledge sharing on innovation, European Business Review, 22 (3), pp. 306-317.
Kheyrandish, M. & Afsharnejhad, A., 2011. Organizational and personal knowledge management strategies, Tadbir, 145(15), pp. 20-29.
Krejcie, R.V., Morgan, D.W., 1970. Determiniing sample size for research activities, Educational and Psychological Measurement, Volume 30, pp. 607-610.
‌Lai, HC. & Shyu, Z., 2005. A comparison of innovation capacity at science parks across the Taiwan Strait: the case of Zhangjiang High-Tech Park and Hsinchu Science-based Industrial Park, Technovation, Volume 25, pp. 813–805.
‌Leonard, D., 1990. Wellsprings of knowledge: building and sustaining the sources of innovation, Boston, MA: Harvard business school press.
‌Liebowitz, J., 2002. Facilitating innovation through knowledge sharing: A look at the US NavalSurface Warfare Center-Carderock division, Journal of Computer Information Systems, 42 (5), pp. 5-10.
Li, W., Veliyath, R. & Tan, J., 2013. Network characteristics and firm performance: An examination of the relationships in the context of a cluster, Journal of Small Business Management, 51(1), pp.1-22.
‌Lin, C., Wu, J.C. &Yen, D.C., 2012. Exploring barriers to knowledge flow at different knowledge management maturity stages, Information & Management, 49 (12), pp.10–23.
‌ Lin, H. F., & Lee, G. G., 2005. Impact of or ganizational learning and knowledge management factors one-business a doption. Management Decision, Volume 4, pp. 171-188.
Marques, C. & Ferreira, J., 2009. SME Innovation Capacity, Competitive Advantage and Performance in a Traditional Industrial Region of Portugal, Journal of Technology management & Innovation, 4(4): 35-68.
Mayangsari, L., Novani, S. & Hermawan, P., 2015. Batik Solo Industrial Cluster Analysis as Entrepreneurial System: A Viable Co-Creation Model Perspective, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 169, pp. 281 – 288.
Moarrefi, A., Ashtiyani, V. & Ilanloo, M., 2013. Industrial Clusters, Theory and Applications in Urban and Regional Planning, Qom, Aien Mahmoud Press.
Molina-Morales, X., 2005. The territorial agglomerations of firms: a social capital perspective from the Spanish tile industry. Growth and Change, 36(1), pp. 74-99.
Nah, F., Siau, K., Tian, Y. & Ling, M., 2002. Knowledge management mechanisms in e-commerce: A study of online retailing and auction sites, Journal of Computer Information Systems, 42 (5), pp. 125-137.
Nie, Py. & Sun, P., 2014. Search costs generating industrial clusters, Cities, Volume 42, pp. 268-273.
Phelps, C.C., 2010. A longitudinal study on the influence of alliance network structure and composition on firm exploratory innovation, Academy of Management Journal, 53(4), pp. 890–913.
Porter, M.E., 1990. The Competitive Advantage of Nations, New York: Basic Books.
Porter, M.E., 2000. Clusters and the new economics of competition, Harvard Business Review, 76 (6), pp. 79-90.
Prajogo, D.I., Power, D.J. & Sohal, A.S., 2004. The  role  of  trading  partner relationships  in  deter-mining  innovation  performance: An  empirical  examination.  European Journal of Innovation Management, Volume 7, pp.177-186.
Putri, D.L., Annisa, M.. Ningrum, L.P., Mursid, M. & Amiadji, M., 2015. Agro Industrial Cluster Development Strategy Coastal Region District Banyuwangi, Procedia Earth and Planetary Science, 14, pp. 136 – 143.
Sarach, L., 2015a. Analysis of Cooperative Relationship In Industrial Cluster, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, pp. 250 – 254.
Sarach, L., 2015b. Innovative interpretation of heritage management in industrial clusters, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 188, pp. 170 – 173.
Senobar, N., Salmani, B. & Thvydy, M., 2011. Stimulating effect of innovation on firm foundation of knowledge innovation capacity, Journal of Science and Technology Policy, 4 (2), pp. 120-139.
Turina, M., Confessore, G., Barbante, I., Buzzi, O. & Turina, S., 2016. Hub agribusiness in the Center Italy: Simulation of the growth of a new "industrial cluster, through logistic functions, Agriculture and Agricultural Science Procedia, Volume 8, pp. 353 – 371.
Vaezi, M., Chupani, H. & Fshalnj, L., 2010. Factors influencing organizational innovation, National Conference of Creativity, TRIZ and Innovation of Engineering and Management.
Vanhaverbeke, W., Gilsing, V. & Duysters, G., 2012. Competence and governance in strategic collaboration: The differential effect of network structure on the creation of core and noncore technology, Journal of Product Innovation Management, 29(5), pp. 784-802. 
Yang, J., 2005. Knowledge integration and innovation: Securing new product advantage in high technology industry, Journal of High Technology Management Research, Volume 16, pp. 121-135.
اسدپور، مرتضی، کارگر، مهناز، 1394، بررسی تأثیر  نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکت‌های دانش بنیان مورد مطالعه: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان، فصلنامه رشد فناوری، دوره 11، شماره 43، صص. 79-72.
بیک‌زاد، جعفر، تیرانداز، حامد، 1388، خوشه‌های صنعتی و توسعه صنایع کوچک، تدبیر، شماره 212، صص. 52-48.
جامی پور، مونا، شرکت، محمد حسین، 1394، چالش پیاده سازی موفق سیستم‌های مدیریت دانش: بررسی عوامل موثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمان‌های ایرانی با رویکردی آمیخته، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7، شماره 2، صص. 450-429.
 داداش‌پور، هاشم، 1388، خوشه‌های صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقه‌ای، مجله راهبرد یاس،شماره 11، صص. 71-53.
دل‌انگیزان، سهراب، 1385، بررسی جایگاه خوشه‌های صنعتی در کسب مزیت رقابتی و توان صادراتی ( مطالعه موردی صنعت نساجی پوشاک چین )، مجله تعاون، شماره‌های آذر ماه و دی ماه.
رحمانی، تقی، 1393، خوشه‌های صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه فضای رقابت و افزایش توان صادرات (مورد کاوی: نگاهی به خوشه‌های صنعتی نساجی و پوشاک در کشور چین)، اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی.
ریاحی، ابوالفضل، 1393. رهیافت توسعه صنایع کوچک و متوسط در ایران در قالب خوشه‌های صنعتی، فصلنامه مدیریت، دوره 11، شماره 33، صص. 13-1.
وظیفه، زهرا، توکلی، فرشاد، 1394، بررسی رابطه مولفه‌های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی- درمانی، فصلنامه بیمارستان، دوره 14، شماره 2، صص. 146-140.
هادی‌زنوز، بهروز، برمکی، افشین، 1390، شناسایی خوشه‌های صنعتی استان تهران، فصلنامه اقتصاد مقداری، دوره 8، شماره 1، صص. 22-1.
یزدانی، حمیدرضا، حمیدی‌زاده، علی، کاملی، علیرضا، 1394، بررسی تأثیر  سبک رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی (پیمایشی پیرامون بخش ستادی بانک ملت)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7، شماره 1، صص. 216- 199.