شناسایی و دسته بندی پیامدهای خودروی بدون راننده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت تکنولوژی،گروه مدیریت تکنولوژی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد،مجتمع دانشگاهی مدیریت و مهندسی صنایع،دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران

چکیده

یکی از دلایل اصلی تصادفات در خودروهای کنونی، رانندگان هستند که ناشی از محدودیت‌های انسانی مانند بینایی، خستگی و حواس‌پرتی است. راه‌کارهای زیادی برای این مسئله در سال‌های اخیر ارائه شده است. یک راه‌حل برای کاهش تصادفات، حذف راننده از رانندگی است که نیازمند توسعه خودروهای بدون راننده یا خودران است. البته توسعه خودروهای بدون راننده می‌تواند پیامدهایی نیز مانند هر فناوری نوظهور دیگر داشته باشند. بنابراین هدف از پژوهش کنونی، شناسایی پیامدهای مثبت ناشی از خودروهای بدون راننده بود. روش تحقیق به این صورت بود که ابتدا با مرور محدود پیشینه ادبیات، پیامدهای مثبت خودروهای بدون راننده به صورت ابتدایی استخراج شد و مبنای اولیه مصاحبه با خبرگان قرار گرفت و با استفاده از آن، مصاحبه با خبرگان انجام شد. این پیامدهای مثبت توسط خبرگان حذف، تأیید یا بر آنها افزوده شد. نتایج مصاحبه با استفاده از راهبرد تحلیل محتوا و نرم‌افزار مکس کیو.دی.ای، شناسه‌گذاری اولیه و محوری شد. پیامدهای خودروی بدون راننده در 6 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و در 70 شاخص (پیامدهای خودروی بدون راننده) شناسایی و دسته‌بندی شدند. سازمان‌ها یا بنگاه‌های مرتبط با این پیامدها با دانستن آنها می‌توانند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند و آمادگی لازم برای مواجهه با این پیامدها را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Classifying the Implications of Autonomous Vehicle

نویسندگان [English]

  • Hamid Hanifi 1
  • Adel Azar 2
  • Manouchehr Manteghi 3
1 Department of Technology Management,, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 University Complex of Management and Industrial Engineering, Malek Ashtar University of Technology,Tehran,Iran
چکیده [English]

In order to deal with challenges such as accidents and air pollution, the automobile industry is undergoing a huge technological revolution. One of the solutions to get rid of these problems is the development of autonomous vehicles. Autonomous vehicles can have other positive implications. The purpose of this research was to identify the implications of autonomous vehicles. The research method was such that first, with a limited literature review, the implications of autonomous vehicles were initially extracted and an interview with experts was used as the initial protocol. These implications were removed, confirmed or added to them by experts. The research method was such that the content analysis of experts' interviews was done by MAXQDA software and primary and axial coding was done for the interviews. The findings of the research were that the implications of autonomous vehicles were identified and classified in 6 main categories, 13 sub-categories and 70 indicators (implications of autonomous vehicles). Organizations related to autonomous vehicles technology, knowing its implications, can provide the necessary infrastructure from now on so that they do not suffer from shocks and problems caused by implementation during the development or even the import of autonomous vehicle technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autonomous Vehicle
  • Driverless Car
  • Implications of Autonomous Vehicle
  • Technology Foresight
  • Connected car
برزگر، م. و الهام، غ.، 1399. مسئولیت کیفری کاربر خودروی خودران در قبال صدمات وارده توسط آن‌. فصلنامه پژوهش حقوق کیفری، دوره هشتم، شماره سی‌ام.201-229. doi: 10.22054/jclr.2020.39009.1838
سپهری‌راد، آ.، معمارمنتظرین، س. و صفارزاده، م.، 1400. تأثیر خودروهای خودران و هوشمند بر ایمنی جریان ترافیک جاده. فصلنامه علمی جاده، سال نوزدهم، شماره 108، دوره سوم،51-62. doi: 10.22034/road.2021.138099
مومنی‌راد، ا.، علی‌آبادی، خ.، فردانش، ه. و مزینی، ن.، 1392، تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار. فصلنامه سنجش آموزشی، ش 14، سال چهارم، 187-222.
Bansal, P., Kockelman, K.M. and Singh, A., 2016. Assessing public opinions of and interest in new vehicle technologies: An Austin perspective. Transp. Res. Part C: Emerg. Technol. 67, 1– 14.
Chen, S., Wang, H. and Meng, Q., 2019. Solving the first-mile ridesharing problem using autonomous vehicles. Compute Aided Civ Inf, https://doi.org/10.1111/mice.12461.
Corbin, J.و and Strauss, A., 1990. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. fourth edition, San Jose State University, USA, by SAGE Publication, Inc.
Cohen, J., 1960. A Coefficient of Agreement for Nominal Scales, Educational and Psychological Measurement, 20,37-46. http://dx.doi.org/10.1177/001316446002000104.
Clements, L., and Kochelman, M., 2017. Economic Effects of Automated Vehicles, Journal of the Transportation Research Board, No. 2606, 2017, pp. 106–114. http://dx.doi.org/10.3141/2606-14.
Creswell, J., 2007. Qualitative inquirey and research design: choosing among five approaches, Sage, pp. 201-220.
Cock Buning, M., and Roeland, B., 2017. Autonomous intelligent cars: proof that the EPSRC Principles are future-proof, Connection Science, 29:3, 189-199, DOI: 10.1080/09540091.2017.1310181.
Favaro, F., Eurich, S., and Nader, N., 2018. Autonomous vehicles disengagements: Trends, triggers, and regulatory limitations. Accident Analysis and Prevention.
Fagnant, D.J., and Kockelman, K.M., 2014. The travel and environmental implications of shared autonomous vehicles, using agent-based model scenarios, Transportation Research Part C: Emerging Technologies Volume 40, March 2014, Pages 1-13.
Goodall, N. J., 2014b. Ethical decision making during automated vehicle crashes. Transportation Research Record, 2424, 58–65.
       Hasan, M.H., and Hentenryck, P.V., 2021. The benefits of autonomous vehicles for community-based trip sharing. Transportation Research Part C, 124 (2021) 102929.
Liu, W., 2018. An equilibrium analysis of commuter parking in the era of autonomous vehicles, Transportation Research Part C, Transportation Research Part C 92 (2018) 191–207.
Lincoln, Y. S., and Guba, E. G., 1985. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
        Lokhandwala, M., and Cai, H., 2018. Dynamic ride sharing using traditional taxis and shared autonomous taxis: a case study of NYC. Transp. Res. Part C 97, 45–60.
Medina-Tapia, M., and Robusté, F., 2019. Implementation of Connected and Autonomous Vehicles in Cities Could Have Neutral Effects on the Total Travel Time Costs: Modeling and Analysis for a Circular City, Sustainability 2019, 11, 482; doi:10.3390/su11020482,  www.mdpi.com/journal/sustainability.
Merat, N., Jamson, A. H., Lai, F. C., Daly, M., and Carsten, O. M., 2014. Transition to manual: Driver behavior when resuming control from a highly automated vehicle. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 27, 274–282.
NHTSA., 2016. DOT/NHTSA policy statement concerning autonomous vehicles, update to preliminary statement of policy concerning automated vehicles. Retrieved from http://www.aamva.org/ NHTSADOTAutVehPolicyUpdate_Jan2016.
NHTSA., 2015. Traffic safety facts 2015: A compilation of motor vehicle crash data I fatality analysis reporting system and the general estimates system, Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration, Washington, DC, USA, Tech. Rep. DOT HS 812 384.
Papadoulis, A., Quddus, M. and Imprialou, M., 2019. Evaluating the safety impact of connected and autonomous vehicles on Motorways, Accident Analysis and Prevention 124 (2019) 12–22.
Plumer, B., 2017. 15 ways that self-driving cars could transform our lives, Voxwww.vox.com/ 2014/5/28/5756736/the-case-for-self-driving-cars, Accessed date: 22 December 2017.
Skeete, J., 2018. Level 5 autonomy: the new face of disruption in road transport. Technological Forecasting & Social Change 134, 22–34 (September).
Sebastian H., Francesco, C., and Kay W., 2016. Recent perspectives on the impact of autonomous vehicles, https://doi.org/10.3929/ethz-b-000121359. ETH Library.
Tien, J.M., 2017. The sputnik of servgoods: Autonomous vehicles, J. Syst. Sci. Syst. Eng., vol. 26, pp. 133–162, 2017.
You, M., Yang, L., and Teng, M., 2019., International Journal of Control, Automation and Systems 17(1) (2019) 193-202, http://dx.doi.org/10.1007/s12555-017-0457-8, ISSN:1598-6446 eISSN:2005-4092, http://www.springer.com/12555.
Zhuge, Ch., Wang, Ch., 2021., Integrated modelling of autonomous electric vehicle diffusion: From review to conceptual design, Transportation Research Part D 91 (2021) 102679.