شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فنّاوری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

3 استاد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت فنّاوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری تهران، ایران

چکیده

به استناد رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، در فهرست صد شرکت‌ برتر دنیا قرار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه­های کلیدی مؤثر بر توسعه کسب­وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات در تهران است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا طی سال‌های 1396 تا 1399 انجام‌شده است. داده‌های این پژوهش از طریق مصاحبه با 12 نفر از مدیران و کارآفرینان، سیاست‌گذاران فناوری و صاحب‌نظران حوزه فناوری اطلاعات و همچنین رجوع به منابع آرشیوی فراهم‌شده است. تحلیل داده‌های حاصل از تجارب مشارکت‌کنندگان منجر به شکل‌گیری 287 مفهوم یا کد اولیه، 13 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی گردیدند. عوامل درون‌سازمانی از تیم مناسب پروژه، مدل کسب‌وکار، دسترسی به منابع، نوآوری و بازاریابی مؤثر تشکیل‌شده است. محرک‌ها و موانع محیطی از مقوله‌های تحریم‌ها، قوانین نامناسب، ضعف زیرساخت‌ها، رکود اقتصادی و مشکلات نظام نوآوری فناوری اطلاعات شکل‌گرفته است. مقوله‌های فرعی تسهیل تأمین مالی، امتیازات مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی مقوله اصلی سوم را تحت عنوان عوامل سیاستی شکل داده‌اند. یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات را در برنامه‌ریزی کشور به‌طور مؤثر یاری نماید

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of key factors of development of IT-based service businesses

نویسندگان [English]

  • Hossein Hajipourfard 1
  • Behzad Soltani 2
  • Abbas Tolouei Eshlaghi 3
  • Seyyed HabibOlAllah Tabatabaeian 4
1 PhD Student in Technology Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran
2 Associate Professor, Faculty of Mechanical Engineering, Kashan University, Kashan. Iran
3 Professor of Industrial Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran
4 Industrial management of Allameh Tabatabai University Management&Accounting Tehran Iran
چکیده [English]

According to international rankings, a significant number of IT-based service businesses are among the top 100 companies in the world. The purpose of this study is to identify the key components affecting the development of information technology-based service businesses in Tehran. This research has been done qualitatively using content analysis approach during the years 1396 to 1399. The data of this research has been provided through interviews with 12 managers and entrepreneurs, technology policy makers and experts in the field of information technology, as well as referring to archival sources. Analysis of data from participants' experiences led to the formation of 287 initial concepts or codes, 13 sub-categories and 3 main categories. Internal organizational factors consist of the right project team, business model, access to resources, innovation and effective marketing. Environmental incentives and barriers come from the categories of sanctions, inadequate legislation, weak infrastructure, recession, and problems with the IT innovation system. The sub-categories of financing facilitation, tax concessions and social security insurance form the third main category under the title of policy factors. Findings of this study can effectively help policymakers and decision makers in the field of information technology-based service businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • IT development
  • IT based businesses
  • IT based services
  • IT innovation system
Arasti, Z., Ahmadi, P. F., and Motevaseli, M. 2012. Normative Institutional Factors Affecting Entrepreneurial Intention in Iranian Information Technology Sector, Management and Strategy, 3(2).
Bergek, A., Hekkert, M., Jacobsson, S., Markard, J., Sanden, B., Truffer, B., 2015. Technological innovation systems in contexts: Conceptualizing contextual structures and interaction dynamics, Environmental Innovation and Societal Transitions, 2015.
Bonfield, P. 1996. IT helps satisfy customer needs, Management Today, No 5, December 1996.
Carlsson, B. 1997. Technological systems and industrial dynamics, Springer.
Carlsson, B., Jacobsson, S. 1994. Technological systems and economic policy: the diffusion of factory automation in Sweden. Research Policy, 23, pp 235–248.
Freeman, C. 1987. Technology policy and economic performance – Lessons from Japan. London: Pinter Publication, pp. 1-155.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. 1994. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, CA: Sage.
Ramlah, H., Norshidah, M., Norshahriza, A. K. and Abdulrahman, A. 2007. The influence of organizational factors on information systems success in E-Government agencies in Malaysia. EJSIDC, 29(1).
Jacobsson, S. and Bergek, A. 2004. Transforming the energy sector: the evolution of technological systems in renewable energy technology, Ind. Corp. Change, 13 (5), pp 815–849.
Johnson, A. 1998. Functions in Innovation System Approaches. Chalmers University of Technology, Sweden.
Karni R., and Kaner, M. 2006. An engineering tool for the conceptual design of service systems in Advances in Service Innovations. USA: Springer, pp. 66–83.
Kowalkowski, C., Kindstrom, D., and Gebauer, H. 2013. ICT as a catalyst for service business orientation. Journal of business and industrial marketing, 28(6), pp. 506-513.
Krishnamurthy, A. 2007. From just in time manufacturing to on-demand services. Integrated Series in Information Systems, Germany: Springer, pp. 1–37.
Lay, G., Schroeter, M., and Biege, S. 2009. Service-based business concepts: A typology for business-to-business markets, European Management Journal, No. 27, pp. 442-455.
Lundvall, B. A. 1992. Introduction. National Systems of Innovation – toward a Theory of Innovation and Interactive Learning. London: Pinter Publication, pp. 1-19.
Malerba, F. 2002. Sectoral systems of innovation and production. Research Policy, 31(2), pp. 247-264.
Markard, J., and Truffer, B. 2008. Technological innovation systems and the multi-level perspective: Towards an integrated framework. Research Policy,
37(4).
McKeinsey Global Institute, 2016. Iran: One-billion-dollar opportunity? MGI Publications.
Nasiri, M., Ramazani R. and Bagheri Moghaddam, N. 2015. The status of the hydrogen and fuel cell innovation system in Iran, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 43, pp. 775 – 783.
Negro, S. O. 2007. Dynamics of Technological Innovation System, the case of Biomass Energy. PhD Thesis, Utrecht University, Netherland.
Ngwenyama, O. and Morawczynski, O. 2009. Factors Affecting ICT Expansion in Emerging Economies: An Analysis of ICT Infrastructure Expansion in Five Latin American Countries, Information Technology for Development, 15 (4), pp.237–258.
Phan D., 2003. E-business Development for competitive advantage: a case study. Information and Management, No 40, pp. 581-590.
Rajeev, M. and Vani, B. P. 2008. Service Trade and IT-Enabled Services: A case study in India, Institute of Social and Economic Change, Bangalore, India.
Rappa, M. 2000. Managing Digital Enterprises, University Course, North Carolina State University, May 2000.
Rust, R. T. 2004. If Everything Is Service, Why Is This Happening Now, and What Difference Does It Make? Invited Commentaries on Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, No 68, pp. 23-24.
Strauss, A. L., and Corbin, J. 1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., USA: Sage.
Wieczorek, A., J., and Hekkert, M., P., 2012. Systemic instruments for systemic innovation problems: A framework for policy makers and innovation scholars. Science and Public Policy, No. 39, pp. 74-87.
Veit, D., Clemons, E., Benlian, A., Buxmann, P., Kundisch, d., Leimeister, M. and Loos, P. 2014. Business Models, an Information System research agenda, Business and Information Systems Engineering, No 1, 2014.
Velayati, R.Shabani, E. and Nazarian, A., 2020. Hope for the best, prepare for the worst: barriers to service innovation, Qualitative Market Research, 23(4).
Winifred R. P., 2007. Saying ‘Good Morning’ In the Night: The Reversal of Work Time in Global ICT Service Work. Research in the Sociology of Work, No. 17, pp. 55–112.
Xu, X., Thong, J. and Venkatesh, V. 2014. Effects of ICT service innovation and complementary strategies on brand equity and customer loyalty in a consumer technology market, Information Systems Research, 25(4), pp. 710-729.
Zhu, F., X., Wymer, W. and Chen, I. 2002. IT-Based Services and service quality in consumer Banking. International Journal of Service Industry Management, 13(1), pp. 69-90.
 
 
امیری فرح آبادی، ج.، ابوالقاسمی، م و قهرمانی، م.، 1395. آسیب­شناسی فرایند سیاست پژوهی در نظام آموزش عالی ایران؛ مطالعه ای کیفی. فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 8(4)، 171- 139.
داودی، ن.، اکبری، م. و پاداش، ح.، 1395. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات  ‌(ICT). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9(2).
رضوی، س. م.، رمضانپور نرگسی، ق.، حاجی حسینی، ح. و اکبری، م.، 1397 تحلیل مدل شکل گیری نظام نوآوری فناورانه خودرو گاز سوز در ایران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، زمستان 1397.
فراست‌خواه، م.، 1395. روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، با تاکید بر نظریه برپایه. تهران: آگاه.
کیخا، ا. و عزتی، م.، 1400. شناسایی عوامل بازدارنده توسعه زیست‌بوم ‌کارآفرینی دانشگاه کارآفرین. مدیریت نوآوری، 10(2).
مازوکاتو، م.، 1396. دولت کارآفرین، نقد اسطوره‌های بخش خصوصی در مقابل بخش عمومی. ترجمه ح. پاداش و ع. نیکونسبتی، تهران: چشمه.
محجوب عشرت آبادی، ح.، میرکمالی، س. م.، اسماعیل مناپ، ش. و مهری، د. 1392.  بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های جامع دولتی و ارائه راهکار های مناسب: پیمایشی پیرامون دانشگاه تهران. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4).
محمدی، م.، الیاسی، م.، تقوی‌فرد، م. و دلاور، ع. 1391. مدل‌سازی شکل­گیری نظام نوآوری فناورانه در بخش زیست‌فناوری ایران، با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری. مدیریت نوآوری، 1(1).
مردانشاهی، م. 1396. بررسی عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات در شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی. فصلنامه رشد فناوری، شماره 52، پاییز 1396.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، 1399. بررسی وضعیت موجود اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور. فروردین 1399، انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
مرندی، و.، طباطبائیان، ح.، جعفری، پ. و آذرنوش، م. 1396. تحلیلی از نظام نوآوری فناورانه در تولید زیست‎فرآورده‎ها (با تمرکز بر واکسن‎های انسانی). مدیریت نوآوری، 6(3).
ناظمی، ا. 1399. اقتصاد دیجیتال چیست و چه نقشی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند؟ اپیزود 36 پادکست سکه: گفتگوی مهدی ناجی با امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات"30 آذر 1399 آدرس: https://sekkepodcast.ir/ep36/