نوآوری و ارزش خلق‌شده در بنگاه‌های دیجیتال محتوامحور: مطالعه چندموردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA گرایش استراتژی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.

2 هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. / نویسنده مسئول مکاتبات: simiremadi@sharif.edu

3 دکتری مدیریت فنّاوری؛ مدیر استارتاپ استودیوی گروه حصین.

چکیده

استفاده از فناوری­های دیجیتال به‌طور روزافزون گسترش پیداکرده است. صنایع خلاق که بن­مایه آن خلاقیت، محتوا و سرمایه فکری است، به‌شدت با فرآیند دیجیتالی شدن پیوند خورده و کسب­وکارهای سنتی این حوزه را دگرگون ساخته است. با توجه به اهمیت روزافزون این بنگاه‌ها و لزوم توجه به رشد آن‌ها، موضوع چگونگی خلق ارزش در آن‌ها یک ضرورت است. در بنگاه‌های صنایع خلاق دیجیتالی و به‌طور خاص در بافتار فرهنگ بومی و زبان فارسی خلأ جدی در این زمینه وجود دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر بر خلق ارزش در بنگاه‌های دیجیتال محتوا محور متمرکزشده و هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل خلق ارزش در 10 بنگاه‌ دیجیتال محتوا محور در ایران است. بدین منظور، مدل 4 عاملی خلق ارزش در بنگاه‌های دیجیتال و روش تحقیق کیفی و «مطالعه چندموردی» انتخاب‌شده است. نتیجه مشاهده شرکت‌‌های برتر و همچنین مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با مدیران شرکت­های منتخب، توسعه گزاره‌هایی جدید در هر یک از چهار عامل خلق ارزش (بهره­وری، مکمل­بودن، قفل­شدگی و نوآوری) بوده است. با احصاء مضامین مشترک خلق ارزش در این بنگاه‌ها، نهایتاً چهار مضمون ِنو استخراج ‌شد. دیگر دستاورد پژوهش، ارائه تصویری از چگونگی خلق ارزش در بنگاه‌های دیجیتال محتوا محور است. نهایتاً رایج‌ترین روش خلق ارزش ذیل هریک از مضامین چهارگانه مشخص شد و «نوآوری» به‌عنوان برترین مضمون فراگیر خلق ارزش در بنگاه‌های دیجیتال محتوا محور شناسایی ‌شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Innovation and value creation in content-oriented digital business: Multiple case study

نویسندگان [English]

  • Ali Lotfi 1
  • Seyed Iman Miremadi 2
  • Seyed Hosein Ghafouri 3
1 Graduate School of Management and Economics at Sharif University of Technology
2 *- Corresponding Author: Graduate School of Management and Economics at Sharif University of Technology simiremadi@sharif.edu
3 PhD in technology management; Hasin Group's Startup Studio Manager
چکیده [English]

Considering the high growth potential of creative industry and the increasing trend of digitalization, the content-oriented digital business has been the main focus of this research. The "value creation" in this type of business has been less considered in literature. A comprehensive review of value creation processes in these firms can ultimately lead to more profitable growth. The research method for integrated analysis of value creation factors is the use of "case studies" with an explanatory approach based on semi-structured interviews. The results have been theoretical and practical achievements. Four new themes were extracted as follows: "software or hardware development" as an example of "complementarity", "suggestion based on user history and preference" and "providing exclusive content" as examples of "lock-in" and "technical novelty" as an example of "innovation". The practical achievement of the research is to provide a picture of how value is created in content-oriented digital business in the past, present and future. In addition, the most common themes in each category were identified: "search cost reduction" to create value of "efficiency", "product range" to create value of "complementarity", "providing exclusive content" to create value of "lock-in" and "distinctive brand personality" to create value of "innovation". "Innovation" has been identified as the most recurring theme of value creation in content-oriented digital enterprises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital business
  • Innovation
  • Value creation
  • Creative industries
  • Content
Achtenhagen, L., Melin, L., Naldi, L. (2013), Dynamics of business models—strategizing, critical capabilitiesand activities for sustained value creation, Long Range Plan, 46, 427–442.
Alawneh, A. (2020), Drivers of E-Business Value Creation in Banking Sector in Jordan: A Structural Equation Modeling Application, Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3717367
Amit, R., & Zott, C. (2001), Value creation in e-business, Strategic Management Journal, 22, 493-520.
Baden‑Fuller, C., Mangematin, V. (2013), Business models: a challenging agenda, Strategic Organization 11, 418–427.
Bendassolli, P.F., Wood, T., Kirschbaum, C., Pina, M. (2009), Creative industries: definition, limits and possibilities, Rae-Rev. De. Adm. De. Empresas:49(1),10–18.
Bilton, C. (2007), Management and Creativity: From Creative Industries to Creative
Management, Blackwell, Oxford.
Bouncken, R.B., Kraus, S., Roig-Tierno (2019), Knowledge- and innovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio consideration, Review of Managerial Science, 15, 1-14.
Chang, Y., Potts, J., Shih, H. (2021), The market for meaning: A new entrepreneurial approach to creative industries dynamics, Journal of Cultural Economics, 45, 491-511.
Clauss, T., Abebe, M., Tangpong, C., Hock, M. (2019), Strategic agility, business model innovation, and firm performance: an empirical investigation, IEEE Trans Eng Manag., https://doi.org/10.1109/tem.2019.2910381
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016), Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Colombo, F. (2018), Reviewing the cultural industry: from creative industries to digital platforms. Communication & Society, 135-146.
DCMS (1998), The Creative Industries Mapping Document, DCMS, London, available at: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-2001
Dieffenbacher, S. (2022), Value Creation Definition, Model, Principles, Importance & Steps. Retrieved from https://digitalleadership.com/blog/value-creation/
Dyer, J., Nobeoka K. (2000), Creating and managing a high-performance knowledge-sharing network: the Toyota case, Strategic Management Journal, 21(3), 345–367.
Gulati R, Nohria N, Zaheer A. (2000), Strategic networks, Strategic Management Journal, Special Issue 21(3), 203–215.
Hanafizadeh, P., Mehri, S., Hasanabadi, H. (2020), Analyzing value creation in electronic retailing: The case of Digikala–Part A, Journal of Information Technology Teaching Cases, 10(2) 72–82, https://doi.org/10.1177/2043886920910433
Hax, A., & Wilde, D. (2001), The Delta Model — discovering new sources of profitability in a networked economy, European Management Journal, 19 (4), 379-391.
Katz, M., & Shapiro C. (1985), Network externalities, competition, and compatibility, American Economic Review, 75, 424–440.
Kaplan, R., & Norton, D. (2008), Execution Premium: Linking Strategy to Operations for Competitive Advantage, Harvard Business Press.
Kerr, A. (2006), Chapter 3: Digital games as cultural industry. In The Business and Culture of Digital Games: Gamework/Gameplay. New York: SAGE Publications Ltd.
Kogut, B. (2000), The network as knowledge: generative rules and the emergence of structure, Strategic Management Journal, Special Issue 21(3), 405–425.
Kohli, R., Melville, N. (2019), Digital innovation: a review and synthesis, Information Systems Journal (29), 200–223.
Lampel, J., & Germain, O. (2016), Creative industries as hubs of new organizational and business practices, Journal of Business Research, 69 , 2327–2333.
Lanzolla, G., Lorenz, A., Miron‑Spektor, E., Schilling, M., Solinas, G., Tucci, C. (2018), Digital transformation: what is new if anything?, Academy of Management Discoveries, 4, 378–387.
Massa, L., Tucci C., Afuah, A. (2017) A critical assessment of business model research, Academy of Management Annals, 11, 73–104.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
Morris, M., Schindehutte, M., Allen, J. (2005), The entrepreneur’s business model: Toward a unified perspective, Journal of Business Research, 58, 726-35.
Padua, D. (2021), Digital Cultural Transformation. Innovation, Technology, and Knowledge Management, Springer.
Porter, M. E. (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press: New York.
Pratt, A.C., Jeffcutt, P. (Eds.) (2009), Creativity, Innovation and the Cultural Economy, Routledge, London.
Sääksjärvi M., Lassila A. (2005) Role of the Customer Value in the Software as a Service Concept. In: Funabashi M., Grzech A. (eds) Challenges of Expanding Internet: E-Commerce, E-Business, and E-Government. IFIP International Federation for Information Processing, vol 189. Springer, Boston, MA.
Schumpeter, J. (1934), The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Harvard University Press: Cambridge, MA
Schumpeter. J. (1942), Capitalism, Socialism, and Democracy, Harper:New York.
Shane, M., Wisnudrajat, L., Sfenrianto, S., Oktavianty, T. (2019). E-Business Value Creation Factors that Affect Consumers’ Intention to Shop Online at Shopee.co.id, International Seminar on Research of Information Technology and Intelligent Systems (ISRITI 2019).
Shapiro, C., Varian, H. (1999), Information Rules: AStrategic Guide to the Network Economy, HarvardBusiness School Press: Boston, MA
Spieth, P., Schneckenberg, D., Ricart, J. (2014), Business model innovation –state of the art and future challenges for the field, R&D Management, 44, 237-247.
Teece, D.J. (1987), Profiting from technological innovations: implications for integration, collaboration, licensing, and public policy. In The Competitive Challenge: Strategies for Industrial Innovation and Renewal, Teece DJ (ed). Ballinger: Cambridge, MA; 185–219.
Turban, E. (2015), Electronic commerce, A managerial and social networks perspective Springer texts in business and economics (8th ed.). Cham: Springer.
UNCTAD (2019), Creative Economy Outlook, https://unctad.org/webflyer/creative-economy-outlook-trends-international-trade-creative-industries
UNESCO (2018), ReShaping Cultural Policies, https://en.unesco.org/creativity/global-report-2018
UNESCO (2021), International Year of Creative Economy for Sustainable Development, https://www.unesco.org/en/articles/international-year-creative-economy-sustainable-development
Williamson O. (1983), Organizational innovation: the transaction cost approach, In Entrepreneurship, Ronen J (ed). Lexington Books: Lexington, MA, 101–133.
Wirtz, B.W. (2018), Business model management: design-process-instruments, 2nd ed., Springer texts in business & economics.
Wirtz, B.W. (2020), Media Management: strategy, business models & case studies (2nd edition), Springer texts in business & economics
Yin, R.K. (2018), Case study research and applications: design and methods. 6th ed., Los Angeles: SAGE.
Zaborek, P., Doligalski, T., Sysko-Romańczuk, S. (2013), Value Creation in E-Business and Financial Performance; Researching Polish Online Companies with Amit and Zott's Model.
Zahraini, & Situmorang, B. (2018). Model of Education Quality Management of Traditional Islamic Boarding Schools in Aceh, 685-687.
Zott, C., & Amit, R. (2010), Designing your future business model: An activity system perspective. Long Range Planning, 43: 216-226.
استون، برد (۱۴۰۱)، فروشگاه همه‌چیز، ترجمه امیر بیرانوند، تهران: نشر نوین.
اشراقی، ش.، بندریان، ر.، محمدی، م.، و الهی، ش. (۱۳۹۹)، مدل مفهومی تجاری‌سازی شرکت‌های کوچک نرم‌افزاری- مطالعه موردی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن. مدیریت نوآوری، ۱۰۱-۱۳۸.
بصیریان, ح. و  سپهری, م. (۱۳۹۸). تلویزیون‌های اینترنتی بررسی انگیزه جوانان تهرانی در استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی. رسانه, ۲۷-۴۵.
تابش, ع., فرهنگی, ع. و حسینی, س. (۱۴۰۰). طراحی الگویی جهت اخذ سهم بیشتر از بازارهای بین‌المللی برای محصولات تصویری و سینمایی ایران. مدیریت بازرگانی, ۱۵۳-۱۸۳.
تامسون، دِرِک (۱۴۰۰). موفق‌سازها، ترجمه سینا بحیرایی، تهران: مهرگان خرد.
تیل، پ.، و مسترز، ب. (۱۳۹۶)، صفر به یک. تهران: نوین.
جانسون، م. (۱۳۹۸)، بازآفرینی مدل کسب‌وکار. تهران: نوین.
حاجی‌پور، ح. س.، طلوعی، ع.، و طباطباییان، ح. (۱۴۰۱)، شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات. مدیریت نوآوری، ۸۹-۱۱۴.
طباطبائیان, س., حنفی‌زاده, پ. و حاجی‌میرزائی, ح. (۱۳۹۹). شناسایی چالش‌ها و کاستی‌های موجود در مسیر سیاست‌گذاری برای توسعه صنعت محتوای دیجیتال در ایران. مدیریت توسعه فناوری, ۸۱-۱۰۶.
رضاییان، ص.، فلاح، ح.، قاضی‌نوری، س.؛ و علی‌احمدی، ع. (۱۳۹۲)، درآمدی بر  نظام نوآوری صنایع فرهنگی (مطالعه موردی: تولید نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای فرهنگی). نشریه مطالعات بین­رشته‌‌ای دانش راهبردی، شماره ۱۰.
فرهمند, ع., فلاح, م. و زمردیان, غ. (۱۴۰۱). شناسایی عوامل مؤثر بر خلق ارزش برای مشتریان بانکداری شرکتی. نشریه تحقیقات بازاربابی نوین, ۱-۲۰.
کرسول، جان‌دبلیو (1391)، طرح پژوهش (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی)، ترجمه حسن دانایی‌فرد و علی صالحی، تهران: مهربان‌نشر.
نیک‌پیام, ج. (۱۳۹۳). چاپ و نشر دیجیتال: با نگاهی به مدل کسب‌وکار. کتاب مهر, ۴۶-۵۹.
وینبرگ، گابریل (۱۳۹۶). جذب؛ چگونه یک استارتاپ می‌تواند به رشد انفجاری مشتری دست یابد!، مترجم سجاد خدایی، تهران: نشر نوین.