برهم‌کنش سکوت سازمانی و نوآوری در سازمان‌های بخش عمومی: مطالعه‌ای درباره کارکنان دانشی دانشکده‌های علوم انسانی استان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد سیاست‌گذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

چکیده

نوآوری با اطلاعات سروکار دارد و موفقیت آن متوقف به جریان مطلوبی از اطلاعات و ارتباطات است. در این میان، آن چه جریان دانش و اطلاعات را مختل می‌کند، سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی، پدیده‌ای است که طی آن، کارکنان به صورت آگاهانه از اظهار نظرها، نقدها، پیشنهادها و در کل از تسهیم دانش و اطلاعات آشکار و پنهان خودداری می‌کنند. این پژوهش به دنبال آن است که به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع نوآوری در سازمان‌های بخش عمومی، ابعاد اصلی سکوت کارکنان دانشی دانشکده‌های علوم انسانی استان تهران را شناسایی کند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش متکی بر روش‌شناسی داده ‌بنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشی دانشکده‌های علوم انسانی استان تهران بوده و نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها پیش رفته است. در این پژوهش تلاش شده است، پس از شناسایی انواع سکوت در سازمان، عوامل سکوت، پیامدها و راهبردهای کاهش سکوت به عنوان ابعاد اصلی سکوت سازمانی کارکنان دانشی، روایتی بر اجتناب از شکستن سکوت سازمانی و عدم توفیق در حرکت به سمت نوآوری در دانشکده‌های علوم انسانی ارائه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interaction between Organizational Silence and Innovation in Public Sector Organizations:A Study on Knowledge Workers of Humanities faculties in Tehran Province

نویسندگان [English]

  • khalil Noruzi 1
  • Mohammad Ali Sadeghikia 2
1 Ph.D. in Science & Technology Policy, University of Tehran
2 Graduated from Master of Public Policy at Imam Sadiq University
چکیده [English]

Innovation deals with information and its success stops responding to the optimal and interactive flow of information and communication. Meanwhile, what disrupts the flow of knowledge and information is organizational silence. Organizational silence is a phenomenon in which employees deliberately refrain from comments, criticisms, suggestions and, in general, the sharing of hidden and hidden knowledge and information. This research seeks to identify as one of the most important barriers to innovation in public sector organizations the main aspects of the silence of knowledge workers in Tehran's School of Humanities. The present research is purpose-oriented, applied and methodically based on the methodology of foundation data. The statistical population of the research is the knowledge workers of the Faculties of Humanities of Tehran province and sampling has been done to saturation data. In this research, after identification of types of silence in the organization, the factors of silence, the consequences and strategies of reducing silence as the main dimensions of organizational silence of knowledge workers, a narrative on avoiding the breakdown of organizational silence and failing to move towards innovation in faculty Humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Public sector
  • Organizational silence
  • Knowledge workers
Agolla, J. E. & van Lill, J. B., 2013. Public sector innovation drivers: A process model. Journal of Social Sciences, 34(2), pp. 165–176.
Akbarian, A., Ansari, M. E., Shaemi, A. & Keshtiaray, N., 2015. Review organizational silence factors. Journal of Scientific Research and Development, 2(1), pp. 178–181.
Answerhub, 2016. is silence killing your innovation. [Online] Available at: http://www.dzonesoftware.com/blog/is-silence-killing-your-innovation. [Accessed 2018].
Avery, D. R. & Quiñones, M. A., 2002. Disentangling the effects of voice: The incremental roles of opportunity, behavior, and instrumentality in predicting procedural fairness. Journal of Applied Psychology, 87(1), pp. 81.
Beheshtifar, M., Borhani, H. & Moghadam, M. N., 2012. Destructive role of employee silence in organizational success. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(11), p. 275.
Bloch, C. W., Jørgensen, L. L., Norn, M. T. & Vad, T. B., 2010. Public Sector Innovation Index-A Diagnostic Tool for measuring innovative performance and capability in public sector organisations.
Brinsfield, C. T., 2009. Employee silence: Investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors. The Ohio State University.
Carstensen, H. V. & Bason, C., 2012. Powering collaborative policy innovation: Powering collaborative policy innovation. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 17(1), pp. 1–26.
Çınar, O., Karcıoğlu, F. & Alioğulları, Z. D., 2013. The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: A survey study in the province of Erzurum, Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Volume 99, pp. 314–321.
Clark, J., Good, B. & Simmonds, P., 2008. Innovation Index: 2008 Summer Mini-Projects. Innovation in Public Sector and Third Sectors. The National Endowment for Science Technology and the Arts NESTA,(Retrieved Nov 21, 2009, from http://moemesto. ru/alz59/file/3939674/display/42. InnovationinthePublicandThirdSectorsSimmondsetal. pdf).
Clemmer, J., 2007. Moose on the Table: A Novel Approach to Communications@ Work. s.l.:Jim Clemmer.
Creswell, J. W., 2012. Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research.
Cruz, S. & Paulino, S., 2013. Public service innovation and evaluation indicators. Journal of technology management & innovation, Volume 8, p. 26.
Donaghey, J., Cullinane, N., Dundon, T. & Wilkinson, A., 2011. Reconceptualising employee silence: Problems and prognosis. Work, employment and society, 25(1), pp. 51–67.
Eshraghi, M., Afrasiabi, R. & Asgarzadeh, H., 2013. A Study on the Relationship between Management Styles andOrganizational Silence of North Khorasan Cultural and Islamic GuidanceHeadquarters Staff. International Journal of Management and Humanity Sciences, pp. 579–585.
Gambarotto, F. & Cammozzo, A., 2010. Dreams of silence: Employee voice and innovation in a public sector community of practice. Innovation, 2(12), pp. 166–179.
Gorard, S. & Taylor, C., 2004. Combining methods in educational and social research. s.l.:McGraw-Hill Education (UK).
Hafnidar, 2013. The Relationship among Five Factor Model of Personality, Spirituality, and Forgiveness. International Journal of Social Science and Humanity, 2(3), pp. 167–170.
Johnson, L. & Phillips, B., 2003. Absolute honesty: Building a corporate culture that values straight talk and rewards integrity. s.l.:AMACOM Div American Mgmt Assn.
Karaca, H., 2013. An exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchical organizations: Turkish national police case. European Scientific Journal, ESJ, 9(23).
Kattel, R. et al., 2013. Can we measure public sector innovation? A literature review. LIPSE project paper.
Martocchio, J., 2008. Research in personnel and human resources management. s.l.:Emerald Group Publishing Limited.
Moore, M. & Hartley, J., 2008. Innovations in governance. Public management review, 10(1), pp. 3–20.
Mulgan, G. & Albury, D., 2003. Innovation in the Public Sector, Strategy Unit, Cabinet Office (London), s.l.: s.n.
Panahi, B., Veiseh, S., Divkhar, S. & Kamari, F., 2012. An empirical analysis on influencing factors on organizational silence and its relationship with employee’s organizational commitment. Management Science Letters, 2(3), p. 735–744.
Penttila, C., 2003. Get Talking. [Online] Available at: https://www.entrepreneur.com/article/65036 [Accessed 2018].
Pinder, C. C. & Harlos, K. p., 2001. Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in Personnel and Human Resources Management, Volume 20, pp. 331–369.
Raipa, A. & Giedraityte, V., 2014. Innovation process barriers in public sector: A comparative analysis in Lithuania and the European Union. International Journal of Business and Management, 9(10), pp. 10.
Rivera León, L., Simmonds, P. & Roman, L., 2012. Trends and challenges in public sector innovation in Europe, s.l.: published by DG Enterprise, Brussels.
Şevket, Y., 2012. Analysis Of The Hotel Personnel’s Conceptions Of Organizational Justice, Organizational Silence, Mobbing, Organizational Commitment In Terms Of Demographic Variables.
Slade, M. R., 2008. The adaptive nature of organizational silence: A cybernetic exploration of the hidden factory. s.l.:The George Washington University.
Soliman, S. A. H., 2005. Systems and creative thinking. s.l.:Pathways to Higher Education.
Sørensen, E. & Torfing, J., 2011. Enhancing collaborative innovation in the public sector. Administration & Society, 43(8), pp. 842–868.
Strauss, A. & Corbin, J., 1990. Basics of qualitative research. s.l.:Sage publications.
Tahmasebi, F., Sobhanipour, S. M. & Aghaziarati, M., 2013. Burnout; explaining the role of organizational silence and its influence (Case study: Selected executive organizations of Qom province). Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(8), pp. 272–282.
Tiwari, S., 2011. Employee engagement-the key to organizational success. Academy for professional excellence, Kolkata.
Tulubas, T. & Celep, C., 2012. Effect of perceived procedural justice on faculty members’ silence: The mediating role of trust in supervisor. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Volume 47, pp. 1221–1231.
Vries, H. d., Bekkers, V. & Tummers, L., 2015. Innovation in the Public Sector: A Systematic Review and Future Research Agenda.
Walker, R. M., 2006. Innovation type and diffusion: An empirical analysis of local government. Public administration, 84(2), pp. 311–335.
Yildiz, E., 2013. Enigma of Silence in Organizations: What Happens To Whom and Why?. Journal of Social Sciences, 6(2), pp. 30-44.
اصفهانی نصر، ع. رادمهر، ر. حاتم پور، ف. و حاتم پور، ا. ، 1393. عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی کارکنان (مورد مطالعه): بیمارستان حضرت زهرا (س) اصفهان. تحقیقات نظام سلامت،4(10) ، صص. 838–830.
افخمی اردکانی، م. و خلیلی، ص. ا. ، 1391. بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی. پژوهش‌های مدیریت عمومی،18(5)، صص. 83-65.
آقاباباپور دهکردی، ط. و نصر اصفهانی، ع.، 2013. بررسی رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی، 24(4)، صص. 162–139.
بهزاد، آ. صالحی، م. صفرپور، س. ی. و شوقی، س.، 1394. تحلیل عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی و تأثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(25)، صص. 187–110.
تید، ج. و بسنت، ج.، 1394. مدیریت نوآوری؛ یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
دانایی فرد، ح. و پناهی، ب.، 1389. تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 3(2)، صص. 19–1.
رستگار، ع. و روزبان، ف.، 1393. شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی به روش آمیخته تشریحی انتخاب مشارکت‌کننده. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، 4(2)، صص. 18-7.
زارعی متین، ح.، 1393. مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: نشر آگه.
سیار، ا. زارعی متین، ح. و طاهری، ف.، 1391. بررسی و تبیین عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان بر مبنای مدل سه شاخگی (3C). فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 1(1).
زارعی متین، ح. طاهری، ف. و سیار، ا.، 1390. سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6(21)، صص. 104-77.
صلواتیان، س. نعمتی انارکی، د. و نیستانی اصفهانی، ک.، 2017. عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی نیروهای رسانه‌ای بر مبنای تجربة کارکنان ادارة کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، 8(4)، صص. 690–665.
عظیم زاده پارسی، آ. حسینی مهر، ع. و رحمانی، ع.، 1390. بررسی ارتباط بین مولفه های مدل پنج عاملی شخصیت و شادکامی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(2)، صص. 12–1.
صلصالی، م.، پرویزی، س. و ادیب حاج باقری، م.، 1390. روش های تحقیق کیفی. تهران: بشری.
نوه ابراهیم، ع. و یوسفی، ف.، 1395. عوامل موثر بر سکوت سازمانی، مانع ایجاد کارآفرینی سازمانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(7)، صص. 156-133.
هیوز، آ.، 1377. مدیریت دولتی نوین. تهران: انتشارات مروارید.