Apple, M., 2005. Education, Markets and an Audit Culture. Critical Quarterly (47), pp. 11–29.
Arrow, K. J., 1962. Economic Welfare and the Allocation of Resources for Invention. The Rate and Direction of Inventive Activity. National Bureau of Economic Research, Princeton: Princeton University Press.
Brown, J.R., 2000. Privatizing the university--the new tragedy of the commons. Science, 290(5497), pp.1701-1702.
Callon, M., 1994. Is Science a Public Good. Science, Technology, and Human Values, (19), pp. 395-424.
Dasgupta, P. & David, P. A., 1994. Toward a New Economics of Science. Research Policy, 23(5), pp. 487-521.
Downie, J., 2006. The Power of Money: Commercialization of Research Conducted in Public Institutions. Journal of Otago Law Review, 11(2), pp. 305-324.
Evans, J. A., 2010. Industry collaboration, scientific sharing, and the dissemination of knowledge. Social Studies of Science, 40(5), pp.757-791.
Hargreaves Heap, S., 2002. Making British Universities Accountable: In the Public Interest?. In Philip Mirowski & Esther-Mirjam Sent (eds) (2002), Science Bought and Sold. Chicago: University of Chicago Press, pp. 387–411.
Johnson, H.G., 1972. Some economic aspects of science. Minerva 10(1), pp. 10-18.
Ktepe, G.D., 2004. Mechanisms for transferring university research results to industry: Licensing and university Start-up, division of innovation-LTH Lund University. Swedish Institute for Growth Policy Studies. Retrieved from http://www.innovation.lv/ino2/publications/ A2004_007.pdf
Lave, R, Mirowski, P, Randalls, S., 2010. Introduction: STS and neoliberal science. Social Study of Science, 40(5), pp. 659-675.
McEachern, W.A., 2006. Economics: A contemporary introduction. Cengage Learning.
Mirowski, P & Van Horn, R., 2005. The contract research organization and the commercialization of scientific research. Social studies of science, 35(4), pp. 503-548.
Mirowski, P & Sent, E. M., 2008. The commercialization of science and the response of STS.
Narula, R., 2003. Globalization and Technology. Cambridge: Polity Press.
National Science Board (NSB). 2004. Science and Engineering Indicators 2002 (Arlington, VA: National Science Foundation). Available at: www.nsf.gov/sbe/srs/seind02.
Nelson, R.R., 1959. The simple economics of basic scientific research. Journal of political economy, 67(3), pp.297-306.
OECD. (2002). The Measurement of Scientific and Technological Activities Frascati Manual 2002: Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development. Cambridge University Press.
Pestre, D. and Krige, G.J., 1997. Some thoughts on the early history of CERN.
Reamer, A., 2003. Technology transfer and commercialization: their role in economic development. www. eda. gov/PDF/eda_ttc. pdf.
Roll-Hansen, N. (2009). Why the distinction between basic (theoretical) and applied (practical) research is important in the politics of science. London School of Economics and Political Science, Contingency and Dissent in Science Project.
Rothbard, M. N., 2015. Science, technology, and government. Ludwig von Mises Institute.
Schillo, S., 2014. Commercialization and Public Good: Conflict, Complement, or Critical Component?. Technology Innovation Management Review, 4(7), pp. 27-37.
Sismondo, S., 2009. Ghosts in the machine: publication planning in the medical sciences. Social Studies of Science, 39(2), pp. 171-198.
Stokes, D.E., 2011. Pasteur's quadrant: Basic science and technological innovation. Brookings Institution Press.
جاهد، حسینعلی، آراسته، حمید رضا.، 1392، عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19 (67)، صص 45-68.
حسنقلی پور، حکیمه، قلیپور، آرین، محمدی قاضی محله، مهدی، روشندل اربطانی، طاهر.، 1389، الزامات، ضرورتها و مکانیزمهای تجاریسازی دانش در دانشکده های مدیریت، مدیریت بازرگانی، 2(6)، صص 41-60.
سلطانی گردفرامرزی، حامد.، تجاریسازی؛ عاملی موثر در رشد بنگاه های دانشبنیان و توسعه اقتصاد ملی، پارک فناوری پردیس.
عباسی، بدری، قلی پور، آرین، پیران نژاد، علی.، 1389، پیامدهای ناخواسته تجاریسازی در آموزش عالی، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 46، صص 155-182.
عباسی، بدری، قلیپور، آرین، دلاور، علی، جعفری، پریوش.، 1388، تحقیق کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاریسازی بر ارزشهای سنتی دانشگاه، سیاست علم و فناوری، 2(2)، صص 63-76.
فکور، بهمن.، 1385، مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات، رهیافت، شماره 37، صص 24-32.
فکور، بهمن.، 1384، تجاریسازی نتایج تحقیقات، رهیافت، شماره 34، صص 53-58.
فکور، بهمن، حاجی حسینی، حجت الله.، 1387، کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران، سیاست علم و فناوری، 1(2)، صص 59-70.
گودرزی، مهدی، بامداد صوفی، جهانیار، اعرابی، سید محمد؛ امیری، مقصود.، 1390، الگوی فرایند تجاریسازی فناوری در موسسات تحقیقاتی دولتی ایران، سیاست علم و فناوری، شماره 14، صص 41-56.
گودرزی، مهدی، بامداد صوفی، جهانیار، اعرابی، سید محمد، امیری، مقصود.، 1392، الگوی جامع تجاریسازی فناوری در پژوهشگاه های دولتی ایران، مدیریت توسعه فناوری، شماره 1، صص 37-66.
مهدی، رضا.، 1389، توسعه تجاریسازی دستاوردهای علمی از طریق تحقیقات تولید نیمه صنعتی، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، 24، صص 30-38.
موسوی، آرش، برادران نیکو، محمد امین.، 1397، مباحثه تجاریسازی تحقیقات علمی: بازخوانی انتقادی و ترسیم مسیری برای آینده، رهیافت، شماره 71، صص 33-53.
ندیرخانلو، سمیرا، قلی پور، آرین، پورعزت، علی اصغر.، 1389، تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران، سیاست علم و فناوری، سال دوم، صص 65-76.
واعظی، رضا، نریمانی امیر رضا، الوانی، سیدمهدی، قربانی زاده، وجه اله.، 1396، شناسایی عوامل و موانع برون سازمانی دانشگاه در تجاری سازی پژوهش های علوم انسانی، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 99، صص 81-110.